Theme Study 2018年度 春セメスター 開講クラス/AY 2018 Spring Courses

「Theme Study」は所属キャンパス以外のキャンパスで開講されるクラスも受講可能です。オンラインシラバスで各クラスのシラバスをよく確認し、積極的に受講してください。/ It is also possible to take Theme Study classes held on other campuses. Please be sure to check the syllabus for each class using the Online Syllabus.

村上 剛(法学部 准教授)

Issues in Japanese Politics in Comparative Perspective

MURAKAMI GO(Faculty of Law, Associate Professor)
村上 剛(法学部 准教授)

Special Fields/専門分野:
Political psychology and political behavior
政治心理、行動学

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage3: TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Tuesday
  • Period: 2nd(10:40-12:10)
Key-words/キーワード

Japanese politics, comparative politics, and Japan in comparative perspective
日本政治、比較政治、比較の中の日本

Main Points of My Theme Study

In this course, you will learn and discuss some selected topics in Japanese politics in comparative perspective. I expect that our discussion starts with Japanese students’ explaining basic facts and events in Japanese politics, whereas international students explain cases in their own country. You will also discuss the weekly assigned readings, which provide you with more facts, frames and detailed contexts on the topic. These exercises will lead you to obtaining 1) better understandings of the nature of the political issue, and 2) skills to comparatively analyze the Japanese politics with other countries. In addition to these benefits, you will also learn some basic analytical strategies of comparing countries (or areas) in political science. Can the Japanese politics be fairly compared to the politics of other countries? If so, to which one? And how? In this class, you will tackle these questions by discussing with other students.

私のTheme Study ここが面白い

この授業では、日本におけるいくつかの政治問題を取り上げ、比較政治学の視点から分析・議論します。日本の学生は日本の政治の現状を、留学生はそのトピックに関する自国の政治を紹介することから議論が始まるでしょう。そこに毎週課される課題図書(シラバスを参照)についての議論を加えることで、そのトピックについてより深い理解を得るだけでなく、日本政治を比較の視点から分析できるようになります。また、本授業では政治科学における比較の方法の基礎も学びます。日本の政治と外国の政治を比較できるのでしょうか?もしできるならば、どの国とどのように比較すればいいのでしょうか?こうした疑問についても議論しながら答えていきます。

畑中 麻子(法学部 准教授)

Global governance of intellectual property

WECHS HATANAKA Asako(Faculty of Law, Associate Professor)
畑中 麻子(法学部 准教授)

Special Fields/専門分野:
Intellectual Property Law
知的財産法

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Tuesday
  • Period: 2nd(10:40-12:10)
Key-words/キーワード

Creation and Innovation, Technological Development such as Internet, Global Governance
創造と革新、インターネット等の技術進化、グローバルガバナンス

Main Points of My Theme Study

This seminar aims at discovering the science of “copy and paste”. Creations such as musics, movies and photographs are protected by copyright law. In our daily lives, they are easily transmitted and shared via Internet byond border. This is the characteristic of our age: information and global society. Copy and paste has two roles to play in our society. I have been working in the field of intellectual property at different institutions including an enterprise, attorney offices, the international organisation and research institutes. Copy and paste could be a right and wrong tool depending on how you face intellectual property whether as a creator, right holder or policy maker. Why? You will find an answer to the question in the seminar together with other students from different faculties, years and nationalities.

私のTheme Study ここが面白い

「コピぺ」を学問として論じるのがこの演習です。 音楽・映画・写真などの創作は著作権法により保護されています。そして、日常生活の中でインターネットを通じて容易に発信・共有され、国境を越えて世界中で流通されます。これは高度な情報化とグローバル化という、現代社会の特徴です。コピぺはそんな現代社会の諸刃の刃です。私はこれまで知的財産に色々な立場から関わってきました。民間企業、弁護士・弁理士事務所、 国際機関、そして研究機関です。クリエーター、権利者あるいは政策担当という異なる立場次第で、コピぺは善にも悪にもなります。なぜでしょう?学部・回生・国籍の違いを超えてその問いへの答えを探すのが、この演習の醍醐味です。

坂本 利子(産業社会学部 教授)

Comparative Perspectives on Japanese & International News Coverage

SAKAMOTO Toshiko(Faculty of Social Sciences, Professor)
坂本 利子(産業社会学部 教授)

Special Fields/専門分野:
African Studies, Cultural Studies,Intercultural Communication, Colonial and Postcolonial Studies
アフリカ研究、文化研究、異文化間コミュニケーション、コロニアル・ポストコロニアル研究

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Friday
  • Period: 2nd(10:40-12:10)
Key-words/キーワード

News Coverage, Comparative Perspectives, Intercultural Communication
ニュース報道、比較の視点、異文化間コミュニケーション

Main Points of My Theme Study

This course explores comparative views of Japanese and international news coverage of various events. Students examine various perspectives in the Japanese and international news stories in English and discuss with people from different cultural backgrounds. They first choose their favorite news stories and then choose different news stories to see how the Japanese and international media frame elections/uprisings/conflicts/sports events/cultural events/political, economic, educational, gender issues, etc. in different ways and why. Throughout the course, students are also expected to improve intercultural communication skills.

私のTheme Study ここが面白い

この授業では、日本と世界で起きているさまざまな出来事に関する日本と国際メディアによるニュース報道を比較の視点で勉強します。受講生は英語で報道されたニュースについて、日本や世界のメディアの報道の特徴について、英語でディスカッションをして情報交換や意見交換をします。始めに自分が面白いと思うニュースを選び、次にテーマを選んで多様なニュースについて比較の視点でどのように異なるか、それはなぜかをディスカッションします。テーマは、選挙、暴動、紛争、スポーツ、文化、政治、経済、教育、性差など自由に選びます。この授業を通じて、異文化間コミュニケーション技能を向上させることもめざします。

生田 真人(文学部 教授)

世界の大都市 The World's Large Cities including Tokyo and Osaka

IKUTA MASATO(Faculty of Letters, Professor)
生田 真人(文学部 教授)

Special Fields/専門分野:
Human geography, Economic geography
人文地理学、経済地理学

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage2:TOEFL(ITP)®Test 400~480, TOEIC®Test 380~580
  • Day: Wednesday
  • Period: 4th(14:40-16:10)
Key-words/キーワード

World city, Developed economies, Developing economies
世界都市、先進諸国、発展途上国

Main Points of My Theme Study

The world economy is changing so rapidly that cities and regions in the countries are also restructuring in accordance with it. What is interesting point of my class is that you will know the current economic and social situation of world large cities not only in developed economies, but also developing ones.

私のTheme Study ここが面白い

世界経済は急速に変化しており、各国の都市や地域もそうした変化に対応して再編されつつあります。私の授業の面白い点は、先進国ばかりでなく発展途上国の大都市の現状を知ることができるという点です。

PRESTON NATHANIEL H.(文学部 教授)

Western Comics Culture/s vs Japanese Manga Culture?

PRESTON NATHANIEL H.(Faculty of Letters, Professor)
プレストン・ナサニエル(文学部 教授)

Special Fields/専門分野:
English-language literature, literary translation
英米文学、文芸翻訳

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage2:TOEFL(ITP)®Test 400~480, TOEIC®Test 380~580
  • Day: weekdays from June 18th to June 29th
  • Period: 1st, 2nd(9:00-12:10)
Key-words/キーワード

Comics, Manga, Theories of Comparative Culture
コミック、漫画、比較文化論

Main Points of My Theme Study

In this year’s Theme Study class, we will examine comics and manga from both Eastern and Western cultures. It might be tempting to dismiss this topic as trivial, but with their unique combination of literary, pop-culture, and visual aspects, manga provide a meaningful window into the study of comparative culture. And I am most pleased that as we think about these issues, we will also have an opportunity to experience other cultures directly in the class. We will be able to share our study of comparative culture theory and actual examination of comics and manga with a dozen or more students brought from the University of Alberta by Professor Chris Reyns-Chikuma, engaging in discussions both in and outside of class on topics like aesthetics and the interpretation of theme in various countries. How do people from countries such as Canada view the manga you know so well? If this sort of question intrigues you, please register for the course and seek the answer!

私のTheme Study ここが面白い

今回のTheme Studyでは、西洋と東洋のコミック・漫画を取り上げます。たかが漫画だと思うかもしれませんが、文学性、庶民性、視覚性を持ち合わせる文化現象として、漫画は比較文化を研究するために有意義な題材なのです。そして比較文化を考えながら教室内で実際の文化交流を体験してもらえることは、何よりも嬉しいことです。アルバータ大学からChris Reyns-Chikuma先生が引率していらっしゃる十数名の留学生と、漫画の理論を学んだり、実際にコミックや漫画を吟味したりしながら、授業内外のディスカッションで東洋と西洋の美意識やテーマの捉え方を比較しましょう。自分がよく知っている日本の漫画は、カナダ人を始め各国の人々にどのように見られているのでしょうか?この問いかけに好奇心をそそられる方は是非とも登録してください。

アリエタ・ダニエル(言語教育センター

Western Literary and Cultural Theory Applied
to the Japanese Novel

ARRIETA DANIEL(Language Education Center, Lecturer)
アリエタ・ダニエル(言語教育センター 講師

Special Fields/専門分野:
Comparative Literature, Social Psychology, Language Education
比較文学、社会心理学、言語教育

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Tuesday
  • Period: 4th(14:40-16:10)
Key-words/キーワード

literary theory, Japanese novel, cultural studies
文学理論、日本小説、文化研究

Main Points of My Theme Study

When dealing with a novel, some readers immerse themselves into the plot, identify with the characters, and sign a fictional pact with the author. Others enjoy the structure and the literariness of the text or look for connections between the story and their immediate society. Which kind of reader are you? In either case, this course will help you to understand the different theoretical approaches to the reading of a novel so that you can enjoy the texts and read them critically in the context of Japanese society and culture. Using short excerpts in translation from modern and contemporary Japanese novels, Japanese students along with International students will learn and discuss about the most relevant schools of literary criticism while enjoying in a book club-like fashion authors such as: Yasunari Kawabata, Junichiro Tanizaki, Tomoyuki Hoshino, Miyuki Miyabe, Kenzo Kitakata, Teru Miyamoto, Haruki Murakami, Natsuo Kirino, Yoko Ogawa, Kobo Abe, Kenzaburo Oe, Shusaku Endo, and Yukio Mishima.

私のTheme Study ここが面白い

小説を読む時に、作品世界に入り込んだり、作中人物と自分を重ねたり、著者の作り話を真実とみなす読者がいる。他方で、小説の構造や文体を味わったりストーリーと背景にある社会とのつながりを探す読者もいる。あなたがどちらに属そうともこの講義は、小説を理解するためのさまざまな理論について学び、日本の社会と文化というコンテクストのもとで、小説を味わい、批評的に読めるようになるために役立つはずである。近代と現代の日本小説の英訳の短い抜粋を用いて、最も重要な文芸理論や理論家の派閥について学ぶと同時に、川端康成、谷崎純一郎、星野智幸、宮部みゆき、北方謙三、宮本輝、村上春樹、桐野夏生、小川洋子、安部公房、大江健三郎、遠藤周作、三島由紀夫などの作家をブッククラブのようなスタイルで日本人学生は留学生と共に楽しめます。

エドゥサル・ドミニック・ガイ(言語教育センター 講師)

Practical Research Interviews in Educational Sociology

EDSALL DOMINIC GUY(Language Education Center, Lecturer)
エドゥサル・ドミニック・ガイ(言語教育センター 講師)

Special Fields/専門分野:

Campus
Kinugasa
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Tuesday
  • Period: 3rd(13:00-14:30)
Key-words/キーワード

Educational Sociology, Research Interviews, Qualitative Analysis
教育社会学、インタビュー調査、定性分析

Main Points of My Theme Study

Researching human communication can give information about ourselves and society allowing better understanding of life. Interviewing people and asking questions is a difficult art, but one that can prove incredibly useful in life, whether you are the person asking questions or the person answering questions. Using examples in Educational Sociology and the Social Sciences, this course will explore how understanding interaction and communication can help our understanding of the social world, our actions within that world, and ourselves.
In this course, there is a chance to use active learning, discussion, and communication with other students, while we look at examples dealing with topics ranging from ethics in investigating morality, to police interrogation, and on to psychology and social hacking.

私のTheme Study ここが面白い

コミュニケーションを研究することで、自分自身や社会についての情報を提供して、人生をよりよく理解することができます。 人にインタビューしたり質問をするのは難しいですが、質問をする側でも回答する側であっても、人生で役立つことがあります。 教育社会学と社会科学の例を用いて、このコースでは相互作用とコミュニケーションの理解がどのように社会、人間の行動、そして自分自身を理解するのに役立つかを模索していきます。
またこのコースでは、倫理から警察の尋問、心理学やソーシャルハッキングなど幅広いトピックスの例を見ながら、積極的な学習、ディスカッション、他の学生とのコミュニケーションも行います。

山中 司(生命科学部 教授)

社会に変革を起こす:「ソーシャル・イノベー
ション」と「未来の創り方」
International Interaction for Global leadership

YAMANAKA Tsukasa(Faculty of Life Sciences, Professor)
山中 司(生命科学部 教授)

Special Fields/専門分野:
English English Education at University Level, Language Communication Theory, Language Philosophy - Pragmatism, Project Theory, Evaluation Theory
大学英語教育 、言語コミュニケーション論 、言語哲学・プラグマティズム、プロジェクト論、評価論

Campus
OIC
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Friday
  • Period: 2nd(10:40-12:10)
Key-words/キーワード

合同遠隔授業、グループごとの国内大学とのスカイプ・ミーティング、興味・関心に基づいたプロジェクト
Collaborative Online Class、Skype Group Meeting、Project based on your interests and concerns

Main Points of My Theme Study

This course features web-meeting with students of Korea University, Tamkang University, and Waseda University and in-class presentations by students. The students in this course are required to make proposals on a current problem, discuss the proposals in the web-meeting, and make in-class presentations on the latter part of the course. Through the discussion, the students will learn how to discuss in English, manage the discussion, reply to the proposal, and improve their own proposals based on the comments. This lecture is a SPACE that you can practice and express your own project. You are required to engage in a project which you find from your "life", and transmit the outcome in English. The lecturer advices to your project from academic and practical perspective. Enjoy broadening your horizons and connecting the “dots” towards your future. How you would make it useful and functional is entirely up to you!

私のTheme Study ここが面白い

この授業は、授業のかなりの部分を、韓国の高麗大学、台湾の淡江大学、日本の早稲田大学と合同で実施します。国内外の学生と交流しながら、様々な刺激や知的創発が受けられる授業です。是非多くの皆さんが積極的に履修することを期待します!!!  この授業は、各自の興味・関心に基づいたプロジェクトを立ち上げてもらい、Skypeを用いて国内外の大学と合同でグループワークや発表をします。英語のできる、できないは重要ではありません。積極的に国内外の学生と授業内外で交流し、コミュニケーションに果敢に挑みながら自らのプロジェクトの内容を高め、より良いものにすることが求められます。チャレンジ精神をもって、自由に、そしてダイナミックに行動して下さい。講義担当者が最大限サポートします。

ケネディ・オリヴィア(言語教育センター 講師)

A world of difference : A Short introduction to Intercultural communication

KENNEDY OLIVIA(Language Education Center, Lecturer)
ケネディ・オリヴィア(言語教育センター 講師)

Special Fields/専門分野:

Campus
OIC
Language
English
Level
Stage2:TOEFL(ITP)®Test 400~480, TOEIC®Test 380~580
  • Day: Tuesday
  • Period: 4th(14:40-16:10)
Key-words/キーワード

intercultural communication, diversity, inclusion

Main Points of My Theme Study

The course will introduce students to the general themes, issues and perspectives of intercultural communication. We will start by thinking about how our life experiences shape the way we see the world, and consider what life is like for people who have different experiences. We will try to define what ‘culture’ is, and what it means to be a person from our own country. I am a New Zealander, but what does that mean? What does it mean to be Japanese? By studying Hofstede's influential system of thinking about culture, we will then start to try to understand what makes people different, and what makes us the same. We will use Hofstede’s ideas to help us think about business relationships. How does culture affect the ways that we do business? How can we make ourselves interact more effectively in our international dealings? Finally, we will think about how different societies celebrate important life events. By investigating similarities and differences, we will start to think about some of the opportunities and challenges of our diverse world. I’m sure you’ll enjoy learning about yourself and your own culture as we explore intercultural communication.

私のTheme Study ここが面白い

 この講座では、異文化コミュニケーションの全般的テーマ、諸課題、視点を紹介します。私たちの人生経験がどのように世界の捉え方を形作っていくのかの考察から始め、異なる経験を持つ人々にとって人生がどのようなものであるかに思いを巡らせます。文化とは何か、私たちにとってある国出身であるということが何を意味するかを定義してみましょう。私はニュージーランド人ですが、それは何を意味するでしょう。日本人であるということは、何を意味するでしょう。
 ホフステードによる文化についての考察の体系は影響力のある理論です。その学習を通じて、何が人々を異ならしめるのか、何が我々を同じたらしめるのかの理解に努めるようになるでしょう。ビジネス上の関係の考察に、ホフステードのアイディアを用います。文化はどのようにビジネスの流儀に影響を及ぼすのでしょう。国際的な取引に際して、どのようにすれば効果的に交流できるようになるでしょう。
 最後に、異なる社会において重要なライフイベントをどう祝うかを考察します。類似点と相違点を調査すれば、私たちの生きる多様な社会における、好機と諸課題のいくつかについて考え始めることになるでしょう。
 異文化間コミュニケーションについて掘り下げるにつれて、あなた自身やあなたの属する文化についてきっと楽しく学べることでしょう。

サウセド・ダニエル(言語教育センター 講師)

The dynamics of Cultural Heritage
in our society

SAUCEDO DANIEL(Language Education Center, Lecturer)
サウセド・ダニエル(言語教育センター 講師)

Special Fields/専門分野:

Campus
OIC
Language
English
Level
Stage3:TOEFL(ITP)®Test 480~530, TOEIC®Test 580~630
  • Day: Friday
  • Period: 1st(9:00-10:30)
Key-words/キーワード

Cultural Heritage, Archaeology and Society, Public Archaeology
文化遺産、考古学と社会、パブリックアケオーロギ

Main Points of My Theme Study

Cultural Heritage seems to be easy to be defined as something important for our society. However, who decides what is important and what not? Cultural Heritage is something we all can use? Who should take care of it? Is it expensive to manage it? What benefit can our society get from it? How Cultural Heritage influences popular culture in movies and books? Why many people believe in aliens influencing ancient societies? You may have had one of these questions while traveling around the world, while visiting a museum exhibit or a historical site, or by watching documentaries. In this course, we will learn a methodology to analyze these cases, identifying different social actors, their interests, and the value they give to Cultural Heritage. By analyzing the social contexts of different cases (like Stonehenge in UK, Machu Picchu in Peru or the Kofun tombs in Japan, among others), we will search for answers to these questions, identifying different values given to Cultural Heritage nowadays.

私のTheme Study ここが面白い

文化遺産は我々の社会にとって重要なモノとして簡単に定義されるように思われる。しかし、その重要性を決めるのは誰なのか?誰でも文化遺産を活用することができるのだろうか?誰が文化遺産を管理するべきなのか?管理費は高額なのか?文化遺産は現代社会の役に立つのだろうか?文化遺産は本と映画におけるポップカルチャーにどのように影響するのだろうか?宇宙人が古代社会に影響を与えたと考える人が多いのはなぜだろうか?世界中を旅し、博物館の展示やドキュメンタリーを見ながら、このような疑問を持ったことがあるかもしれない。本講義では、文化遺産を取り巻く様々なアクターやその利益を特定しながら、これらの事例を分析する方法や、各アクターが文化遺産に与える価値について学習する。様々な事例の社会的背景(例えば、イギリスのストーンヘンジやペルーのマチュピチュ、日本の古墳など)を分析することで、近年文化遺産に与えられている様々な価値を明らかにしながら、これらの疑問に対する答えを探求する。