WA 4 Ritsumeikan Social Sciences Review 20094 3 A

Pseudo-Democracy of the Japanese Press:
Kisha Clubs and Unwritten Rules

Nobuyuki OKUMURA*

Keywords: Kisha Club, Press Club, politics and media, journalism, journalism in Japan,
Japanese Press, journalism ethics, Ban-Kisha, Yomawari, Jiminto, Liberal Democratic Party,
LDP, Minshuto, Democratic Party of Japan, DPJ, Grand Coalition, 1955 System, Banboku
Ohno, Eisaku Sato, Kakuei Tanaka, Yasuhiro Nakasone, Junichiro Koizumi, Shinzo Abe,
Yasuo Fukuda, Ichiro Ozawa, Tsuneo Watanabe, Hiromu Nonaka, Yomiuri Shimbun, Sankei
Shimbun, NHK (Nippon Hoso Kyokai), Reporters Without Borders (RSF), New York Times,
British Broadcasting Corporation (BBC), Akira Uozumi

The Fixer

During the late fall of 2007, there was an unexpected development in Japanese politics.
Ichiro Ozawa, the President of the Democratic Party of Japan (DPJ), the largest opposition
party, who had been rejecting direct talks with the leader of the Liberal Democratic Party
(LDP), the current ruling party, suddenly agreed to meet with then Prime Minister Yasuo
Fukuda. They met twice between late October and early November. The topic of discussion
was the creation of a “Grand Coalition” between the LDP and the DPJ. The idea met with
harsh opposition by DPJ members and was quickly shot down.

The LDP lost the majority in the House of Councilors to the DPJ in the election held on
July 29, 2007, while the LDP had the overwhelming majority in the House of Representatives.
The situation made it difficult for LDP to pass the Replenishment Support Special Measures
Law, which was the Fukuda administration’s first priority,! and would enable the Japanese
Maritime Self-Defense Force’s vessels to resume refueling operations in the Indian Ocean as
a part of the “War Against the Terror”. The “Grand Coalition” would have allowed the LDP to
accelerate passing legislation in the Diet under the current political environment.

* Associate Professor, Faculty of Social Sceince, Ritsumeikan University

This essay is one of the achievements from Grant-in-Aid for Scientific Research Award’s
(KAKENHT's) Grant-in-Aids for Young Scientists Program fiscal years of 2006 - 2007, and
Basic Research Program Awards of Ritsumeikan University’s Research Assistance Program
fiscal years of 2007 - 2008

The essence of this essay was published on Japan Chair Platform by Center for Strategic
& International Studies’ (CSIS’s) the Office of the Japan Chair in Washington D.C., the
United States in May 2008.

“The Backwardness of Japanese Political Journalism: Nonestablished Ethics and Unwritten
Rules”, www.csis.org/media/csis/pubs/080507_okumura_.pdf

35



36

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

It was rumored that Tsuneo Watanabe, Editor in Chief of Yomiuri Shimbun and also
Chairman of Yomiuri Shimbun Holdings, had been the mediator between the two leaders?®.
The Yomiuri boasts the largest circulation in Japan® with ten million readers. Watanabe
himself admitted his involvement in a speech, by promising to disclose the inside story of the
“Grand Coalition” someday®, although he would not do so right away from concern for
disturbing potential further developments. .

Watanabe is considered to be one of the most distinguished political writers in Japan,
with more than half century’s experience. However, he is also notorious for his political
interventions, failing to maintain “independence” and thereby breaching journalism ethics.
He once commented in an interview held in 1999, “You need power in order to change the
world in a favorable way. For better or for worse, I have the power of ten million in
circulation. I can move the Prime Minister into action with this power...All the proposals
which Yomiuri made in its articles have been realized as government policy within a year, for
example, cuts in both income and corporate taxes. It is a most joyful thing, second to none.”®

However, the Japanese people are not surprised or disappointed with Watanabe’s
behavior, for there was no decline in Yomiuri’s readership. Cozy relationships between
reporters and politicians, while not unique in Japan, have a long history and the public has
come to accept such practice as routine. The Japanese public seems to accept that while not a
healthy journalism practice, that prominent political journalists in Japan tend to establish such
relations with politicians.

However, the failure to reform journalism ethics and standards could have a negative
impact on Japan’s global reputation. Japan ranks thirty-seventh in The Worldwide Press
Freedom Index 2007 published by Reporters Without Borders (RSF), a media watchdog
NGO’. Japan ranks after Macedonia (36™) and Bosnia and Herzegovina (34™), and far behind
countries such as Latvia (12") and Trinidad and Tobago (19™). This low ranking is a large
gap compared with the fact that Japan advocates democracy as a democratic leader in Asia.
This essay will examine the backwardness and structure of politics-media relations in Japan
and how the notorious Kisha Club (Press Club) system, which has been cited as the main
factor for Japan’s low ranking RSF, aggravates the situation.

The Kisha Club System

Japan has many Kisha Clubs, in various fields. All government offices, political parties,
local governments, industry associations, professional sports (baseball, soccer, Sumio
wrestling, etc.) have their own Kisha Clubs and offer office space, desks and chairs, and other
office equipment to the members of the club. In some Kisha Clubs, even receptionists or a
refrigerator (occasionally equipped with chilled beer) are provided. Usually a press
conference room is located right next door, and all press conferences and briefings are
announced to the members. Almost all the clubs limit memberships to core national print and
TV media outlets, and exclude freelance-journalists and foreign media, with few exceptions. In
Kisha Clubs, all the reporter has to do is to wait, because there are press conferences and



Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA)

hourly background briefings and the reporters are able to obtain information with little effort.
This eventually gives birth to inert reporters who no longer make the effort to go out and
cover stories based on their own interests.

The exclusivity of Kisha Clubs is a commonly cited defect of the system. What some
foreign media may find surprising is that almost all press conferences held in Kisha Clubs are
hosted by Kisha Club members, rather than the government offices or political parties who
hold the press conferences. If you were a local reporter or freelance and tried to take part in
a press conference which interests you, you would probably first approach the public
relations or press relations department of the relevant government office or political party.
However, in Japan, the answer you would receive is, “You’ll have to ask permission from the
managing reporters at the Kisha Club.” Members of the Kisha Club take turns managing the
club every one or two months. When non-members ask for permission to attend the press
conference, the requests are frequently rejected, or only reluctantly admitted as observers
who are not allowed to pose questions. Without membership at a Kisha Club, non-members
must go through such unpleasant negotiations without support from public institutions which
send speakers to these press conferences. Thus, ordinary press conferences in Japan are akin
to private conferences and only on limited occasions do the Kisha Club members
“generously” agree to make some part public.

In Japanese political coverage, ordinary reporters from mainstream media usually start
their career by covering exclusively the Prime Minister, after seven to ten years® of basic
training covering local prefectures, cities or municipalities. Covering the Prime Minister is
considered the easiest, as there are no “off-the-record” comments. After that, those reporters
rotate every one or two years to cover different LDP faction leaders, officials at the Prime
Minister’s Office, leaders of opposition parties and government offices.

Reporters who are assigned to exclusively cover a particular politician or official are
called “Ban-Kisha (watchdog reporters)”, and are assigned to stand-by in the Kisha Clubs. Ban-
Kisha in the Kisha Club get exclusive access to informal, usually off-the-record meetings with
the politician they cover. All they have to do is to wait around the Kisha Club room and the
politician’s secretary will come by and circulate an invitation to organizer of the Ban-Kisha
group’ or there will simply be a posting on the board. Reporters usually are not allowed to
take notes at these meetings, yet these informal meetings with politicians are indispensable,
because they often provide information on the outlook of the Diet proceedings or political
developments. Exclusive access to these meetings is another lucrative aspect of holding
membership in the Kisha Club, and for obvious reasons, local, freelance and foreign media
have criticized this closed system!’.

The informal meetings between politicians and officials and their Ban-Kisha are not only
held during the daytime, but also take place in the evenings or late at night, even on
weekend or occasional golf trips. It is a common practice for Japanese reporters to visit the
homes of politicians or officials after working hours to have unofficial get-togethers, called
“Yomawari (night duty)”. It is common for politicians and officials to unofficially provide
drinks or meals to these journalists at these meetings. Reporters often make the gesture of

37



38

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

trying to pay in part, but rarely end up paying in full, because the politician foots the bill.
Politicians attempt to forge personal ties, make reporters feel indebted, making it more
difficult for them to find fault with them. If a reporter is found to have criticized the politician
in public or to have written off-the-record information, they could be excluded from further
meetings unless they make an official apology or a correction notice.

The Kisha Club system thus allows powerful politicians the opportunity to manipulate
their relationships to make it difficult for the Ban-Kisha to write critical articles. Although the
Ban-Kisha are rotated every year or two, this “loyalty” towards the politician continues even
after they are promoted to senior editors many years later. In a way, politicians make prior
investment in their Ban-Kisha, of which some may become future senior editors of major
media outlets.

However, the existence of the Kisha Club alone does not explain why politicians attempt
to build close ties with their Ban-Kisha. It is rather the combination of the unique
developments in the history of Japanese democracy together and the Kisha Club system that
provides background of the defects of the political-media relations in Japan.

The “1955 System”

Although Japan is a democratic society, it is essentially an autocracy of LDP and allies,
usually referred to as the “1955 System.” The LDP has had leadership and control the
government for the most of post-World War II'.. Rather than being fought between different
political parties, leadership has been fought among factions within the LDP, which function as
if they are mini political parties. Membership of factions range from ten or so'?, based on
origins and personal ties with factional leaders. Loyalty to factional leaders used to be
reinforced by constant financial assistance provided to faction members. Rather than
discussion of policies or fundamental policy reform, issues have had the tendency to focus on
leadership competition among the factions. Political coverage in the media has also followed
these lines - focusing on who the next leader in the party would be, how the leader would
compromise with dominant politicians backed by various interest groups and what the leader
would get in return. In short, the media has not been interested in covering policy
discussion, but rather power games. All too often have media members themselves been
drawn into these power games.

Since obtaining information on the movements of rival factions is indispensable for
winning leadership within the party, LDP politicians are desperate to find experienced and
loyal reporters to rely on their intelligence as well as advice. At the same time, newspaper
and television reporters cannot obtain inside coverage unless they are willing to barter their
knowledge and advice for inside information. Eventually some reporters develop sympathy
toward the faction leaders they cover, occasionally outright expressing their support. Rivalries
even develop within a newspaper political section between groups of reporters covering
different factions.



Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA)

The Hierarchy among the Ban-Kisha

The Kisha Club system provides exclusive access to off-the-record information to certain
members of the media, but there is a further hierarchical structure that develops among the
Ban-Kisha of the Kisha Club. Politicians often capitalize on competition among journalists in
the Kisha Club to recruit “friendly” reporters who are provided with further preferential
treatment. This preferential treatment includes face-to-face dinners, and being provided
information before other Ban-Kisha. In return for this privileged information, the recruited
journalist often provides personal strategic advice or even media advice on how to control
other Ban-Kisha to retain favorable coverage.

When Prime Minister Yoshiro Mori was in serious predicament in 2000 after his remark
that “Japan is a divine nation with the Emperor at its center’’®, there was evidence that
someone in the Kisha Club at the Prime Minister’s Office tried to coach Mori on how to
manage the press conference for his apology. A piece of paper was found near a photocopy
machine in the Kisha Club’s office a day before Mori held the press conference on May 25,
2000. There was no author’s name but it provided very detailed advice on how he should
make his explanation to dissuade media from harsh criticism. It even warned Mori that one
of the liberal newspapers was about to begin a campaign to topple his Cabinet!.

A hierarchy among the Ban-Kisha is clandestinely established, although there are only a
few reporters of such a status. These reporters actually seldom write much about the
politician and the faction because they often have to devote themselves to providing advice to
politicians (although they take care not to be noticed by rival reporters) in order to maintain
good relations. Most of the articles they write are those that contribute to strengthen the
politician’s influence by slandering rivals.

Journalists who are able to establish preferential ties with politicians occasionally develop
political influence. Watanabe is a prime example. He once was witnessed nominating
members of the Cabinet alongside Banboku Ohno, the then Vice President of LDP. Eager
politicians who wanted to become members of the Cabinet approached Watanabe to
intermediate with Ohno'®. Watanabe described his relationship with Banboku Ohno during
the mid-1950’s, “I felt the euphoria of knowing confidential information far before others. I
also felt the joy of being trusted by a big-name politician. I recall that my relationship with
Mr. Banboku Ohno was different from that of a usual a politican and a reporter.”!® He himself
wrote about how he contributed the backroom political dealings for restoring diplomatic
relations between Japan and South Korea during early 1960’s. He arranged meetings between
LDP’s leaders including Ohno and South Korean intelligence officials and provided a
negotiation channel through help of his colleague who was a correspondent in Seoul'. It is
also said that Watanabe has on occasion protected politicians from press coverage. It is said
that he provided his chauffeur-driven car to deceive city section reporters, including his
colleagues, to let a LDP politician under suspicion of election offences escape's.

Leaders of the factions are in short, the candidates for the future Prime Minister. A
political writer once commented, “It's a common practice particularly in Japanese newspapers

39



40

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

and news agencies that reporters covering the Prime Minister’s faction in the LDP are the
ones that get promotions.”” He further said that some reporters, in a sense, are the ones
who “raise and educate” politicians in the political world in Japan.

Watanabe himself “raised and educated” Yasuhiro Nakasone, who became the Prime
Minister in 1982. Watanabe invited Nakasone into his study group on politics and diplomacy
with reporters and business people when Nakasone was only a rookie lawmaker. Watanabe
later helped Nakasone by taking advantage of his political connections, confidentially
introducing Nakasone to then LDP leaders with whom Nakasone had been finding difficulty
in establishing intimate relations. He further persuaded some of the leaders to nominate
Nakasone as a member of the Cabinet.

After Watanabe won the power struggle within the Yomiuri and took control as both as
the Chairman and the Editor in Chief, he extended his involvement in politics not as a
journalist but as an outright player and “fixer”, though he continued to write various inside
stories on decision makings by the leaders. On being named Editor in Chief in 1979, almost
all of the chairpersons of committees at the House of Representatives openly came to greet
him as a demonstration of their loyalty®. With ten million in circulation, there are few hard-
core politicians, particularly within the LDP, that can act or speak against what the Yomiuri
says.

There is another reason for why the Yomiuri, did not stop Watanabe but rather
encouraged him to maintain his influence over LDP politicians. It is said that in the early
1960’s, the Yomiuri was desperate to obtain government permission to purchase the former
Ministry of Finance site in downtown Tokyo?! for relocating their office. Under orders of the
management executives of Yomiuri, Watanabe actively tried to directly negotiate with the LDP
Secretary General Kakuei Tanaka. He aggressively took the lead of the newspaper’s campaign
against Prime Minister Eisaku Sato who was unwilling to give Yomiuri the approval for the
concession?. It is ironic for Watanabe to proudly publish his use of political influence as a
journalist®.

However, Watanabe is no exception. In parallel to Yomiuri’s attempts to purchase the site,
Sankei Shinbun a rival paper, whose building was located right next to the site in question,
was also actively lobbying LDP politicians, especially Prime Minister Sato*. The President of
Sankei, Shigeo Mizuno, had a close relationship with Sato®. In fact, every major national
newspaper during the period between 1960’s through 1980’s had promoted some of its
reporters in order to capitalize on their political contacts. There are five nationwide
newspapers in Japan, and all five papers maintain cross-ownership or close relationship with
five commercial television stations®®. These newspapers, as large shareholders, actively
competed in approaching LDP politicians with strong influence over the Ministry of Posts and
Telecommunications (now merged into the Ministry of Internal Affairs and Communications)
for licensing of local television stations for network expansion. Such a necessity for media
outlets remains present. In Nihon Hoso Kyokai (NHK), the only public broadcasting station
in Japan®, there are management executives who maintain close ties with dominant LDP
politicians, since NHK requires the Diet’s approval for its budget. It is common for prominent



Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA)

NHK political reporters with established political capital with LDP politicians to be promoted
to a department where he or she functions as a full-time lobbyist. He or she looks and
behaves the same in the Diet building, but only with a different mission. In 2001, NHK is
said to have altered the contents of a documentary program on the issue of sex crimes
during World War II owing to excessive concern for maintaining relationships with powerful
conservative politicians in the LDP including former Prime Minister (then Deputy Chief
Cabinet Secretary) Shinzo Abe. This ignited a large movement advocating nonpayment of
viewer fees among the Japanese public. Such incident was regarded to be a result of too
much consideration to those influential lawmakers by “lobbyist” executives.

The Subtlety of “Sundome”

A senior staff writer for a major newspaper, who was once also a correspondent in
Washington D.C.%8, analyzed that there is not a fundamental difference in coverage of politics
between the United States and Japan. He said that an excellent political reporter, regardless
of the political system or environment, is basically good at identifying personal connections of
the politician and establishing relationships with the “key persons,” who are close advisors.
According to him, a capable political reporter is able to withdraw information by merely
asking, “How are things going?” since they already are familiar with politician and the
background of the issues in question.

The senior staff writer alluded to the concept of sun-dome (pronounced “Soon Domey”), a
technique in karate as a way that journalists can maintain their ethics. Sun-dome is an expert
skill in karate, where a punch or kick is stopped just about an inch away from the opponent®.
Though there is confidential information which reporters cannot obtain unless they are
willing to become an insider with the politician they intend to cover, he also stated there are
minimum rules and ethics that reporters should follow as journalists. The first he illustrated
was making efforts to ensure that they do not become a “player” in politics. He explained
that he provides his opinion when demanded, but also avoids using phrases such as “you
must” or “you should” that could be misconstrued as advice, and limits comments to analysis
based on information from his own coverage. The other is maintaining objectivity and being
courageous enough to write criticism about the politician or the high-ranked government
official when necessary. He said that a politician can be considered to be reliable source with
whom a fair and balanced relationship can be maintained, only if they still treat you with
respect after publishing a critical article. Watanabe, unfortunately, failed to follow these su#n-
dome techniques and chose to become an active player in the political power game.

Such judicious political reporters like the previously mentioned senior staff writer are an
exception in Japanese media world. As sun-dome is a master maneuver acquired only after
long year’s hard experience, there are very few reporters who can maintain ethical
relationships with politicians, and the majority often breach ethics of journalism to regularly
maintain their status in the inner circle. The senior reporter above developed his own code of
conduct, and was able to illustrate examples of what is ethically acceptable and not acceptable

41



42

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

as a journalist. However, such rules have never been explicitly communicated by their
employers, nor passed on by senior reporters. Most journalists lack formal training, since
theory and ethics of journalism are rarely methodically taught in Japanese college education.
The codes of ethics are often not prepared in even major Japanese media outlets. Even if they
do exist, those codes are often too vague to provide guidance, open to wide interpretation, or
they are not printed and distributed to reporters. In contrast, internationally prominent media
such as The New York Times and the British Broadcasting Corporation (BBC) have developed
detailed codes of ethics which are publically disclosed on their websites. Without guiding
ethical principles, Japanese reporters have rather been educated to promptly become an
insider with the target, particularly throughout 1970’s and 1980’s. Many a junior reporter has
a similar story of after months of efforts in trying to develop relationships with the politician
they cover, they finally are invited into the politicians home only to find that their bosses had
long been playing mah-jongg with the politician. Thus, ultimate goal of Japanese political
reporter had long been considered, until recently, to become as close as possible to the
source, to the extent of becoming mah-jongg buddies in a living room.

The “Other” Ban-Kisha

The Ban-Kisha who are not provided preferential treatment are the “other Ban-Kisha”.
While some politicians take measures to ensure that these “other Ban-Kisha” feel that they
are not getting unfair treatment, some politicians are quite merciless and scarcely talk to the
“other Ban-Kisha”. Although some ambitious reporters continue to make efforts to approach
the politician, it is the natural course for those “other Ban-Kisha” to give up seeking scoops
and instead focus their efforts to ensure that they are not to be left behind from information
that the other “other Ban-Kisha” have. As a result, those reporters tend to share memos and
pass on the same information to their editors of their papers and diversity is lost.

A tragic example of this is the case of the Ban-Kisha covering Hiromu Nonaka, who was
a Chief Cabinet Secretary under Prime Minister Keizo Obuchi from July 1998 through
October 1999. Nonaka would never disclose information in response to journalists’ questions,
and would only respond with “So-suka,” meaning “Oh, really”. Once when he arrived at the
entrance of his apartment, a group of Ban-Kisha desperately chased him and quickly asked
various questions in the corridors, elevator and by the door. But the only answers they were
able to obtain were simply many “So-suka.” After being unable to obtain comments other than
“So-suka”, the Ban-Kisha gathered in a circle in the center of the lobby and shared their
various interpretations of the “So-suka”. Since almost all his comments were “So-suka,”, they
agreed to level nuances of “So-suka” and wrote “So-suka (affirmative)” or “So-suka (not yet
decided)” in the reports they were to send to their editors.

The majority of political reporters are unable to receive preferential treatment, and as a
result, they tend to monitor one another so that no single reporter stands out. Coverage from
a unique point of view, not even based on exclusive information, can bring antagonism within

a group of Ban-Kisha. Thus the more solid a group of Ban-Kisha becomes, the diversity in



Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA)

the information which readers or viewers receive diminishes. However, the environment
makes it difficult for “ordinary” reporters to criticize “insider” reporters for writing obviously
biased articles or for breaches of journalist ethics, because such actions could be interpreted
as an act against the politician himself. Akira Uozumi, who wrote a critical biography of
Watanabe, introduced a story that when he was with Ohno, almost all new Ban-Kisha came to

greet Watanabe first, before paying respect to Ohno himself.*

An Unchangeable Ancien Regime?

Relations between politicians and reporters changed dramatically during Prime Minister
Junichiro Koizumi’s administration. One of the reasons was his personality. Outside of any
traditional LDP faction, he was a maverick and there were very few in his inner circle.
Political reporters had to adjust their traditional practices in covering him. Koizumi
established close ties and consult with very few reporters for advice. Though he started an
innovative system of daily interviews with the press®’ and the press acquired more
opportunities to approach him, it was difficult to seize his true colors, owing to his speech
skills. He excelled at dodging reporters’ questions, while at the same time he was capable of
entertaining the public through television with catchy quips. A journalist complained that
Koizumi gave the same information whether on or off the record, and whether speaking with
the Prime Minister’s Ban-Kisha, senior chiefs of Kisha Club, or even executives of the media
outlets.

The second possible reason is the declining solidarity of the factions in LDP over the
years, with the lack of outstanding leaders. A senior staff writer of a major newspaper stated
in an interview that it has become more important to closely cover government officials
assisting those politicians instead of the politicians themselves®.

Another reason is development of so-called “telepolitics.” Koizumi succeeded in retaining
his leadership for more than five years, not based on support merely from LDP lawmakers,
but from the general public. It seems that his television interviews played a decisive role in
his popularity. Since the impact of Koizumi’s skillfulness in selling his image through
television was so strong, young politicians started to actively appear in television, not only in
news programs, but also on talk shows, quiz or comedy shows. As a result, some politicians
started to place more emphasis on developing close relations with reporters from TV stations
that have programs with high ratings on the air. Politicians used to regard reporters from
newspapers and news agencies as more reliable than television reporters, particularly owing
to the fact that TV reporters from the five commercial networks lack experience and
sufficient training®. However, politicians came to realize that appearance on TV programs is a
powerful tool for appealing to their constituency by carefully observing Koizumi and have
grown to be less reliant on reporters.

Notwithstanding, such change still has had limited impact, as politicians have also found
that Koizumi only succeeded due to his natural gift for verbal performances. His successors,
Shinzo Abe, Yasuo Fukuda and Taro Aso have been rather reserved about the use of

43



44

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

television, though they have maintained interview opportunities®.

Now that faction-oriented politics within the LDP has already gone, it seems unlikely that
another Watanabe would grow out of young reporters within the present Japanese political
system. However, the change is so gradual and much room remains for traditional politicians
to dominate in the LDP’s gerontocracy, as well as for the old Ban-Kisha type reporters like
Watanabe to enjoy influence on politics because he is much older and more experienced than
the majority of LDP leaders.

It is an open secret that Watanabe had a hand in nominating Fukuda as a leading
candidate for the President of LDP, who was to automatically become the Prime Minister after
his predecessor Abe abruptly resigned in September 2007. It is said that Watanabe, together
with Seiichiro Ujiie, Representative Director and Executive Chairman of Nippon Television
Network Corporation (NTV)® who was Watanabe’s close junior colleague at the Yomiuri,
confidentially invited three LDP’s senior leaders including former Prime Minister Yoshiro
Mori in Ujiie’s executive room in NTV the day immediately after Abe’s resignation. The
unwritten rules governing relationships between politicians and reporters may well endure
and prevent the desperately needed reform of journalism ethics and practice in Japan.

NOTES

1 The Replenishment Support Special Measures Law passes the Diet and was enacted on
January 11, 2008.

“Statement of Prime Minister Yasuo Fukuda on enactment of the Replenishment Support
Special Measures Law,” The Ministry of Foreign Affairs of Japan’s website, http://www.mofa.
go.jp/announce/pm/fukuda/state0801.html last viewed on February 25, 2008.

2 Watanabe virtually admitted that he acted as go-between in his speech at the fundraising party
held by an influential LDP politician on December 5. “Seikai: Watanabe Tsuneo-shi, Tou-shu
Kaidan, ‘Tzure Kaku’” (Translation: Mr.Tsuneo Watanabe spoke on the talk between the two
leaders and he will write about it someday:.)

Mainichi Shimbun, Decmeber 6, 2007.

3 Yomiuri Shimbun’s most recent official circulation is 10,033,061 copies a day, according to
Japan Audit Bureau of Circulation’s report issued on December 15, 2007.
http://adv.yomiuri.co.jp/yomiuri/n-busu/index.html
However, it is said that the figures of circulation of all Japanese newspapers includes certain
amount of dead stock at local distributors.

, Mainichi, op.cit.
Bill Kovach & Tom Rosenstiel, “The Elements of Journalism What Newspeople Should Know
and the Public Should Expect,” Three Rivers Press, New York, 2001, pp.12-13

6  Akira Uozumi, “Watanabe Tsuneo, Media To Kenryoku (T'suneo Watanabe, Media and Power),”
Kodansha, Tokyo, 2003, p.429 The quotation is Okumura’s translation.

7  “Worldwide Press Freedom Index 2007,” Reporters Without Borders’ website, http://www.rsf.
org/article.php3?id_article=24025 last viewed on February 25, 2008.

8 Television and Radio reporters except Nihon Hoso Kyokai (NHK), the only public



10

11

12

13

14

15

16

17

18
19

20

Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA)

broadcasting station in Japan, are sometimes assigned without sufficient journalist training in
their early twenties and occasionally cause problems, but their inability has seldom been
reported. Please see also; Nobuyuki Okumura, “Japan’s Media Fiefdom — Mainstream press is
covertly disturbing people’s free access to information by monopolizing daily interviews with
media-savvy prime minister,” Ritsumeikan Social Science Review, Vol.42 No.2, September 2006,
http://www.ritsumei.ac.jp/acd/cg/ss/sansharonshu/422pdf/02-04.pdf last viewed on February
25, 2008

For example, there are approximately twenty media maintain their desks at LDP Kisha Club at
present and they take turns the organizers every two months with a pair of a newspaper and
a television.

Recently, there has been a little breakthrough. Kisha Clubs at the Prime Minister’s Office and
the Ministry of Foreign Affairs gradually accept major foreign media and several international
press such as Reuters are occasionally allowed to be in such informal talks.

To be exact, LDP was officially founded in November 1955, after “Conservative Alliance” was
formed between Japan Liberal Party and Japan Democratic Party.

“The Formation of Liberal Democratic Party,” LDP website, http://www.jimin.jp/jimin/english/
history/03.html last viewed on February 25, 2008.

And LDP became an opposition party only once during the period from August 1993 until
June 1994.

“Period of President Kono’s Leadership,” LDP website, http://www.jimin.jp/jimin/english/
history/chap16.html last viewed on February 25, 2008.

There are so far eight factions in LDP at present, but LDP does not officially admit such
groups exist.

“Japanese PM says sorry,” BBC News Asia-Pacific, May 17, 2000, http://news.bbc.co.uk/1/hi/
world/asia-pacific/752284.stm last viewed on February 25, 2008.

“Mori Shusho Shakumei Kaiken ‘Shinan-sho’ Mondai, Kokumin heno Haishin Misugosenu”
(Translation: The issue of coaching papers to Prime Minister Mori for his press conference on
apology cannot be overlooked, because it represents betrayal to voters.) Nishinippon Shimbun,
June 8, 2000

It was a Nishinippon’s reporter who discovered the sheet of the paper and first reported the
issue.

Uozumi, op.cit., p.132

Tsuneo Watanabe, “Kunmei Mo Ukezaru Tokoro Ari” (Meaning: You sometimes have to go
against the order.), Nikkei Publishing Inc. Tokyo 2007, p.132, Quotation is Okumura’s
translation.

Ibid. p.149

Watanabe, op.cit. pp.154-162

Uozumi, op.cit. pp.196-198

Author’s interview with a senior political staff writer of major Japanese newspaper on
December 14, 2007. He spoke under the condition of anonymity.

Uozumi, op.cit. p.351

45



46

21
22
23
24
25
26

27
28
29

30
31

32
33

34

35

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

Uozumi, op.cit. pp.262-277

Watanabe, op.cit. pp.184-191

Ito, Mikuriya and Iio, op.cit. pp.220-226

Uozumi, op.cit. pp.263-264

Ito, Mikuriya and lio, op.cit. p.221

At present, Asahi Shimbun holds about thirty-three per cent of TV Asahi. Yomiuri Shimbun
and Nippon Television Network (NTV), Sankei Shimbun and Fuji TV and Nikkei and TV
Tokyo have similar ties. Though intimate cross ownership between Mainichi Shimbun and
Tokyo Broadcasting System (TBS) has declined, they also maintain close collaboration in
news gathering and news program production.

NHK is legally a government-affiliated corporation.

He spoke under the condition of anonymity on December 14, 2007.

“Sun” (pronounced “soon”) is a unit of length in traditional Japan, equivalent of 3.03
centimeters.

Uozumi, op.cit. p.238

At present, the Prime Minister Fukuda accepts brief interviews with members of Kisha Club
twice a day, one without a television camera around eleven o’clock in the morning and the
other with a television camera in the evening around six o’clock. If there are any serious
incidents, Fukuda and Kisha Club agree to include television camera in the morning interview.
The interview was held on December 14, 2007, under the consent of anonymity.

Regarding problems on unskilled TV reporters in Japan, please refer to; Nobuyuki Okumura,
“Japan’s Media Fiefdom — Mainstream press is covertly disturbing people’s free access to
information by monopolizing daily interviews with media-savvy prime minister,” Ritsumeikan
Social Science Review, Vol.42 No.2, September 2006, http://www.ritsumei.ac.jp/acd/cg/ss/
sansharonshu/422pdf/02-04.pdf last viewed on February 25, 2008

To be exact, Abe tried to reduce interviews to only once a day in the evenings, complaining
that the questions posed by the press were all the same both in the mornings and evenings
and it is was a waste of time.

Yomiuri Shimbun’s affiliate. As of September 30, 2007, Yomiuri holds 14.8% of NTV shares
http://www.ntv.co.jp/ir/holder/stock_info.html



Pseudo-Democracy of the Japanese Press (Nobuyuki OKUMURA) 47
HARDOBURHEIZ BT 516 ) WREF
—ALE 7 T T ERER OV — VIZPHE T
B R

20074ERK,  Z2IR LG EME NI BE A & R HTBOHEATRAE L 2z BIOie & 22 A IS & A 380> [RGB
ERHARDOY ¥ —F ) X220 Wl Z R ER D IC L7z, @eHoEECHEHHt—VT 4 ~
T AGREOWEREREIRDS [HEETAN] THo7Z WL NI ho72DTH b, IEHIRITBIELHE &
LR LD F v ) 72 RS, e o¥EfERL w5, Lo LIRSS 1 THSE B 5
FOCHHON Y ICAREONMICHES BB 2 RIZ UKD, Btz ba— v LX) & LTk
722 FRFETHY, Iz [Vr—FV A4 ] LIERFRERZLIITER Y, L2Ladr5 R
FROFEDY S 2% o THFmaHiHOWF AW L d o 72HE,LS L, HRO—HERIZZ O
I BFEEEHTVFANCZTIED TRV E VI WH D 5 DD E 5,

HAOHGMEIZ B ML UL LIERA L CTLE 9 IKOMENRIIE [ 7 7 7HE] 25
EEo THBE TRV, iBE 7 7 713E r WOATH» ST OWRI £ T, B0 am, K
WHERTIAR=V ETHOLPLHMIHFLET S, T L THELAREFICZITITDONLITLA LD

LRI, BUFREGE 2 TR %L, TRFH 7 I 70TM] TITDNLIDOTH L, ZORKE, BFHixr
57 THIRT IS EN TR P PMAOKM AT LI K 57, WHHEE O+ 7 L I 0Bk g
TELLVHMIBIEL ] 2 FICANTRL2DTH %,

BUA O TIEFEHD [FilH ] & %> TIHFEDBUARRIRM 2 W ST $ 2 & v ) kil 2 5 .
RHEERLEL LABRN B HROMEOTHII L LB E T, L LV Tiibhb 4t 7 L aBikci
SN ZIEHPIERICHEMN SN L 720, RIS FTSETLHTETHEEZRALD, ZORICY ¥ —F
JALDFEHNE WAL AIZENR T,

F7z, ZOL) BAMPRELZDE O [KFEATA 7] RN ETHY, HTOXT 4
TRV =TI YA, HEOREKE G E13E  OYEPRENTLE>TWw2 Z EIZEH L TBL
bbb,

Wb [55EMT] L Fbn s HREBHEARMIIbZ: o Thiv/zZ L2k, 5ROBURK:
LIXARGEAOIRME ORI BIFICRES  ZOBUATHEBIO B A B VT E 72720, FHIlL > T
[BUR ] 238 2720, BHMMTOL Vv F 4 5 —12% 5 2 LR SR, BOHIBARIZ—#o TH
B2 BEHRTECA T Vv A (NEOEIIUE) RBOREOT K84 A% ETHREET %
LV REREDEEILSNTLE 5720 TH b PBKIEZO L ) BB OPClaME L% 2 564
LTt FbNTwbd, SHIRMOFEMA S ICSNIBUARIEL, kO —F—BHiL %2
LHTFOFLBAERO [HH] #E3n2L 0o fd LIELIED Y, FEIETRIIBREEHE 2 50
MRHERASC & 2045 B RAS D7z o TR S 72 K 21TV AR Z 6V, BUROMEE #EE, [FThk] &5-

SRVATH PNE i S e Y RS e



48

Ritsumeikan Social Sciences Review (Vol 44. No.4)

THB\BETE AV, BROL 7 L aflfir MR 2 HudBN T, HODPHLHE TH - ZIRMOMH
M) — 5=y TEEE, HRTHHEL T fEENIR A>T LE 572,

LrL, Z0%) e hiEIcETE2mEIRIEAO—#O [Z) — &l Thh, LBHY I
TR T 5 Ko E FEHEAL Twd THEY ] B TORE EICREICHM LA 7L a
BREATHI L) 22T OB THY, AEDOTTORMLIRILS 50 [V — FdH] 134
T, BICBIARE L HICAFRBOROTRICE THE T2 dH 27, [TOMKE] ot
FIIEWATIN 2 0o 72 D IEMOSERNTED SN2 LT, #REES R [AEhAbE] Lvn) @z
W52 EenBv, [REGDE] LIEZNENDHM L TR - 721 E M2 0 BB HRE L, 1§
WAL CHAELCLE)IZLTHD, BHAAZTIWIE, FhEdb=a—RIkwoNE [£
Metk] OBEIIAFAE LB Lo L, BMELHITH UL HE 7 7 7I12FE LT 2 #udidk B A
ELTWS ] EHRTHY, MEBRBIZESLZO Bl 2HF) 2o T [EZERTIRL=a
—AERY ] LV ERIM SR LTI Ahoz e vy #EHIEED v,

[AYH 45— o TLESZHAICT ¥ —F VA2 RKD LS BBy, BImRplcis L
ANFOLDITHANDBUARP A HIHEEZ LIS L9 1% L, BUARD AT ¥ v ¥ Vi
572012, ARRTOIRXY MREXHEHRHT L EOHEZE) L) RIS HTETLE ),

DL RBERE AT 4 T OBFRIZ2001 41 /ANEBEDST & TULRE, B RSEICBIT 2IRIMOET)
BELCETL, ZokLdfdihTwsd, MHoHHNAERLH > TAT 4 TONERTL Y ¥ —F
YZXADN =V BEELZTFIUTEVHIBED SN, LArL=a—T =27 % 4 2 XLRE A
% (BBC) ZENHSLO [H&mAfliay] #WMICES L, FEOHNTRAICED L) 2fTH% %
KT B vy AR A [ 2L, SWHEEZHERT 2720ICAMLTW50I1CH L, H
AOPEREIZZDO L) ZREIIBWTEL [BhTwb] LE3DEEEET, ZAO—HOEFHLG
BOMRELEIL L F A ORI T [k ] ZHDELT0E Ew) OBBURTH 5.

7% BARNE HARARARB Z OFH 2O MiB 4 - £ F0E (R ¥ — b7 v 7) 2006~20074F K, J O
SLATEERFAIGENS - WIZEEAE T 0 7 T & [JEMENIZE] 2007 ~20084F FEIZ DV 7R R O — T H
b

F—T—F:1RHITT, BRREATAT, Yx—F VXA, HROY x—F 1 X4, Bl
R, WED, HESE, RIESE, KL, SHEMRH], KEpEEME, fEREIE, MT
S, HEAURERL, ANRA—BR, ERHE S, MRS, ANR—ER, R, ST,
PERERTIH, NHK (HABGEWHS), EBiz Z5#H (RSF), =a—3—27%5 44X,
S k% (BBC), Mk



