新入生代表あいさつA Representative for New Students

 例年になく足早に訪れた春の祝福を受け、私たちは立命館大学入学の時を迎えました。同級生や大学関係者の皆様と一同に会することは叶いませんでしたが、待ち続ける新たな日々への期待は、寸分変わらずに私たちの心を躍らせています。

 現在、世界各地において新型コロナウイルスが流行しており、私たちの生活に様々な変化や影響をもたらしました。特にマスクは買い占めや通常の価格より高い値段で転売されており、現在マスク不足が深刻化しています。この状況に政府は、マスクの高額転売を禁止する措置を法律に基づいて成立させました。しかしマスクだけでなく、新型コロナウイルスをめぐって様々な国同士、人同士のトラブルが発生しています。

 自分自身が何かしらのトラブルに巻き込まれたとき、何も知らない、すなわち無知は焦りや不安を増幅させるだけでなく、冷静にそして的確に物事を判断する能力を奪います。焦りから間違った判断を選択すれば、事態をさらに大きくしてしまう可能性もあります。私は、そのような人々を生まないように法を学び、知識を教えるだけでなく寄り添い物事を公正に判断し解決できる人物になりたいと考えています。また、新型コロナウイルスに関連して差別をなくしたいと考えます。私がアイルランドに留学し新型コロナウイルスが流行を始めた際に、私は見知らぬ人から差別的発言を受けました。差別はこれに限らず様々なものがあります。特に日本では性的少数者への理解が他国に比べて薄いです。今後日本が性的少数者に寛容になっていく中で、今以上に性的少数者を理解・保護していくために、法の観点から何ができるのかを4年間を通じて学び深めていきたいと考えています。

 法律学というものは社会科学の中でももっとも私たちの身近にあるものです。しかしながら、法律学とはひとつでは存在することはできず、人文学や経済学、果ては心理学にも隣接する幅の広いものだと考えています。このように様々な領域にまたがる法律学を学ぶにあたって、ここ立命館大学のように、興味・関心に合わせて様々な教育・研究を行う総合大学において、志を同じくする人とともに学べるということは大変光栄なことです。この機会を積極的に利用し、一つ一つの縁を大切にしながら学びを深めていく所存です。

 立命館大学には、自らの夢や目標に向かって全力で挑戦できる環境があると確信しています。この歴史と伝統のある学び舎において、素晴らしい先生方のご指導のもとで仲間たちと切磋琢磨し、それぞれの夢や目標の実現に向けて全力で取り組んでまいりますことを宣誓し、新入生代表の挨拶とさせていただきます。

新入生代表
法学部 和田 和己

 こうして発表の場を設けて頂いた立命館大学の先生方、誠にありがとうございます。そして、ここまで支えてくださった家族や先生方に心より御礼申し上げます。私たち新入生は、入学する日を迎え、学部ごとの学問だけでなく多くのことが学べる立命館大学で、多種多様な自分自身の可能性を感じ、未来への希望に満ち溢れています。

 私は、最高のゲームクリエイターを目指すため、映像学部で必要なスキルを身に付けるつもりです。
 子供の頃のクリスマスプレゼントでもらったゲーム機。初めてこんなに面白いものが世界には存在しているのだと知り、それがゲームクリエイターを志そうと思った「最初の第一歩」でした。

皆さんが夢を叶えるには
どれくらい時間が必要ですか?

 フロリダ州立大学の教授、K・アンダース・エリクソンによると、およそ10000時間(1万時間)かかるそうです。単純計算で「1日5時間×約5年半分」かかる事になります。
とても膨大な量です。それは世界チャンピオンなどのトップクラスの能力を有するのに必要な時間で、計画的で質の高い練習、そして誰にも負けない時間と労力をかけると、それが何であれ上達していくというのです。
 日々努力されているアスリートや研究者の方々は本当に素晴らしいと思います。

 ただ私自身には途方もない時間のような気がして、叶える前に挫折してしまいます。高い質の練習を毎日要求されても、なお強い意思を持って継続することは、本当に難しいものです。

 作家のジョシュ・カウフマンは「何事に置いても、上手になるには20時間頑張れば十分」と述べています。
 1日5時間×4日分です。
 最初のうちは、体や頭を使う練習でも時間がかかります。しかしそこから急速に上達し、少しの練習時間で済むようになります。その時間が、約20時間とされていました。このくらいの時間量なら出来なくはありません。

 実際私が問題に行き詰まって、やる気が起きなかったり落ち込んだ時、この話は「とりあえず、あともうちょっとだけ試行錯誤して頑張ってみよう」といつもモチベーションを上げてくれるおまじないになっています。

 この方法の最大のメリットは大きく二つあり、まず短時間で効率よく習得ができるところと、次の行動の見通しが立てられるところです。短時間で上達し、上手い人と比べて自分に何が足りていないのかを知り、今後更に練習していく上での指標を教えてくれます。指標が分かれば、次はそれに向けてまた練習していけば良いのです。
 そうして積み重ねる事で、1万時間や将来の夢にも届くのではないかと考えています。

 大学生活1万時間、色んな時間を繋げて、私達は夢を現実にします。辛い時もあると思いますが、それでも負けずに自分の想いを強く持ち、夢や目標に向かって日々精進していきたいと思います。
 改めて、私達新入生はこれから立命館大学の学生として日々努力し、より鮮やかな生活にする事を誓います。

新入生代表
映像学部 辻 翔馬

 暖かく、やわらかい風に包まれ、春に咲く花に命が芽吹き始めました。春の訪れを感じるこの良き日に、歴史と伝統のある立命館大学に入学できることを心から嬉しく思います。
 今年2020年は東京でオリンピック・パラリンピックが開催される、日本のスポーツ界にとって大きな節目の年です(大学注記:この文章は2月に作成されました)。日本中が世界のトップアスリートの姿に心を動かされることでしょう。その年に、グローバルな視野を持つ人材の育成を目指す立命館大学に入学し、スポーツ健康科学に関する最先端の勉強や研究を始めることができることに、何か運命めいたものを感じます。
 私には、立命館大学でスポーツマネジメントやトレーニング理論について学び、日本のスポーツ界に貢献できる人間になるという夢があります。
 今、我が国では新たな未来社会「Society5.0」が提唱されています。AIやICTのさらなる発展、普及に伴い、10年後の未来さえも予測が不可能な時代となっています。しかし、どんなに科学技術が進歩し、社会がかわろうとも、人間にとって最も大切なものは、健康であり、人と人とのつながりではないでしょうか。心身ともに健康な体を保持増進し、人と人とをつなぐ一つの手段が「スポーツ」ではないかと思います。
 私自身も小学生の時から11年間、野球をしてきました。言うまでもなく、最大の目標は甲子園出場でした。私が所属した福岡県立東筑高校野球部は、私が高校1年生の夏、2年生の春に甲子園出場を果たしました。3年生の夏は、134チームが参加する福岡県大会の準決勝で敗退し、夢は叶いませんでしたが、甲子園のアルプススタンドからグラウンドに立つ先輩方の姿を見た時の感動、一つの目標に向かって仲間と共に汗と涙を流し、切磋琢磨できた経験は何物にも代えがたい財産です。
 しかし、現在、日本の野球界は大きな転換期を迎えています。少子化をはじめとする社会の変化に伴う競技人口、少年野球チーム、中学校における野球部数の減少など、その問題は非常に大きく深刻なものです。この問題は、野球に限った話ではありません。どの競技にも言えることです。レクリエーション的にスポーツを楽しむにしても、アスリートを目指すにしても、その環境整備は喫緊の課題といえます。

 そこで私は、この立命館大学スポーツ健康科学部で、ヨーロッパにおける地域密着型のスポーツクラブの経営方法やスポーツ健康科学の見地にのっとった最先端の選手育成理論について学び、そのシステムを日本に導入するための研究を行いたいと考えています。私自身、小学生の時に、ヨーロッパの野球チームに所属し、そのシステムの良さを体感しました。その経験も活かし、日本のスポーツ界の将来を支える研究をしたいと考えています。
 国際社会に開かれたこの立命館大学での4年間で、高度な研究活動を展開されている先生方、国内最先端の設備と研究環境のもと勉学に励み、日本のスポーツ界や地域社会の発展に寄与できる人間になることを誓い、新入生代表の挨拶とさせていただきます。

新入生代表
スポーツ健康科学部 田口 天馬

 新型コロナウイルスの流行拡大に伴い、入学式が中止となってしまったこと、私たち新入生一同大変残念に思います。しかしながら、私たち新入生は、この日を立命館大学の一員として迎えられたことに、大きな喜びを感じると共に、これからはじまる大学生活への希望や期待が胸に満ち溢れています。

 突然ですが、皆さんは自分には個性があると思いますか。
 私は自分を個性的な人間だ、とまでは思いませんが、常にみんなと同じでは面白くないと思っています。そして私は、個性とは自分の好きなこと、興味のあることを追求することで生まれるものだと考えています。
 私が通っていた小学校は特別支援学級が充実していたため、学区外からも障害を持つ児童が多く通学していました。私のクラスには、自閉症を持ち、コミュニケーションをとることを苦手とする男子児童がいました。彼は特別支援学級で個別指導の授業を受け、給食や昼休みの時間だけ通常教室で過ごしていましたが、ある日、彼の担当教員が彼の突出した芸術的才能に気づき、図工の授業を通常教室で受けさせ始めました。写真のような緻密な絵を描く彼に私たちは一目置き、昼休みに一緒に絵を描いて過ごすようになりました。それまでクラスで浮いた存在だった彼を見る私たちの目はすっかり変わり、彼もクラスに馴染めるようになっていったということに私は幼いながらに感動し、今でもその頃のことを鮮明に覚えています。そしてこの経験は、今日の私の発達障害児に対する教育体制への興味関心に繋がっています。その後、私は別の学校に転校し、前に在籍していた学校がいかに発達障害児への個別指導に力を入れていたかということに気づき、個別指導こそが彼のような才能、一人一人の個性を発掘する鍵になるのではないかと考えるようになりました。
 私は将来、日本の義務教育における発達障害児への個別指導の強化を推進していく存在になりたいと考えています。教育体制に変化をもたらすには、事例研究等を経て、より良い教育方法を考え、公表する必要があると思うので、臨床心理士として心理学の面から課題解決に取り組みたいと考えています。

 世界中で時代を超えてもなお「天才」と言われ続けている偉人たちには、発達障害の特徴が見受けられることがあります。彼らは自分の興味のあることを追求し、自分にしかない個性を伸ばすことで成功をおさめました。私は、私たち一人一人もここ立命館大学で、彼らのように自分にしかない個性や強みを伸ばしていくことができればと思っています。互いに良い影響を与え合い、切磋琢磨しながら、自分というものをしっかりと持ちながら成長できることを願っています。

 最後になりますが、私たちが今日この日を迎えることができたのは、家族や先生方、友人をはじめとした多くの人の支えがあったからです。
 感謝の気持ちを忘れず、夢や目標に向かって日々努力し、豊かな学生生活を送ることを誓います。
 以上をもちまして、新入生代表の挨拶とさせていただきます。

新入生代表
総合心理学部 藤本 菜央

Spring seems to have come earlier this year to celebrate our entrance into Ritsumeikan University. Although the current situation has temporarily prevented us from celebrating our new life together in a ceremony, our expectations for the new days awaiting us never fail to fill our hearts with excitement.

We are currently faced with the impact of the global outbreak of a new coronavirus, which has caused a number of changes in our lives. Especially, we have a growing shortage of face masks, as many people are panic-buying them, and some are even reselling them at a higher price. Under this situation, the Japanese government has enacted a law prohibiting resale of face masks at high prices. However, the problem is not just with masks; the new coronavirus epidemic has caused interpersonal problems, as well as international problems.

When getting into trouble, ignorance multiplies fears and impatience. It also leads to poor judgment, causing us to lose our coolness and decency. Making a wrong decision when in a panic could make the problem even worse. To help avoid such situations, I am eager to study law, and be a professional who is not only ready to use legal knowledge but also to be ready to stand by people and make fair judgments to solve problems. For the new coronavirus epidemic, my other major concern is how we can eradicate discrimination. I was studying in Ireland when the virus situation first emerged, and I heard discriminatory words directed at me from strangers. Not limited to this, we all know there are various types of discrimination in the world. For example in Japan, an understanding of sexual minorities is still lacking compared to other countries. Perhaps we will see a positive shift in tolerance toward sexual minorities in Japan, too, yet to further accept and protect them in society, I would further delve into my studies about what the law can do.

As an academic category in social science, jurisprudence should be one of the closest to our lives. However, I think jurisprudence is not viable alone. It is a broad subject that can be connected to humanities, economics, and even psychology. As Ritsumeikan University offers us opportunities beyond borders to pursue studies in many different fields according to our interests, it is my great honor to devote myself to a multidisciplinary study of law here, with students having the same will. I will make the fullest use of this opportunity to pursue my studies and treasure my coming encounters with others.

Here in Ritsumeikan University, we are sure to move with conviction toward our ambitious future. On behalf of the new students, I promise to give of my best to achieve my goals and realize my dreams, learning through a friendly rivalry with my fellow students under the guidance of wonderful teachers, at this historical and traditional school.

Kazuki Wada
A Representative for the New Students
College of Law

Before starting my speech let me express my gratitude to the teachers of Ritsumeikan University for giving me this great opportunity to deliver my resolution. I would also like to thank my family and teachers who have continuously supported me. On this happy day, it is my pleasure to represent the new students looking ahead, seeing the potential in our numerous fields of study.

My dream is simply to be the best game creator. To realize this dream, I will learn all the necessary skills at the College of Image Arts and Sciences. Talking about this ambition always takes me back to the time I got my first gaming machine, given as a Christmas present. It was such a thrilling experience. This was when I first came to know that such a fantastic thing even existed, and this I recognize was the very first step toward what would become my ambition.

Let me ask you one question here: How long do you think you need to make a dream come true?

Dr. K. Anders Ericsson, Professor of Psychology at Florida State University, answers this question. According to him, we need approximately 10,000 hours. This simply equals five and a half years during which time we spend five hours every day practicing. Yes, it is a long time. He says we need this length of time in order to attain a top level of proficiency just as any world champion would, and once we deliberately invest time and effort for quality practice, we will greatly improve at any discipline we aim to master. Athletes, researchers, and any top performance professionals must surely follow this rule for their accomplishments. For this I truly admire them.

To me, though, 10,000 hours seem almost endless! I may give up before I make my dream come true. Quality practice every day would surely be essential, but a consistent focus with positive intent is a really tough task.

Josh Kaufman, an author, on the other hand, states that “20 hours is sufficient for rapid skill acquisition generally.” 20 hours means 5 hours for four days. In gaining a new skill, the first part of the practice, either physical or mental, takes considerable time. But after that, we will soon see rapid progress over a shortening practice time. To reach such an improved level, he says we need about 20 hours. I think 20 hours is not impossible to me.

Actually, this idea has helped me a lot. Since I discovered this, it is something like a magic word to me to bolster me up for “just one more try to see if it works” when I am floundering on something and losing my concentration or just feeling like giving up.

I found two great advantages with this method: first, it gives us effective, quick acquisition of knowledge, and second, it helps us draw an overall picture on the means to moving on to the next step. With this method we can rapidly improve, knowing specifically what we need compared to an advanced learner, which then gives us a target for further progress. Once we know the target, that will become further motivation for practice. This cycle would even allow me to approach that elusive 10,000 hours, and the ultimate goal at the end.

This 10,000 hours is likely to be the length of time spent in our college days. Hopefully we can focus our efforts in this period to make our dreams come true. Joy, depression, excitement, patience—various emotions await us. Even during hard times, I intend to move forward with purpose, keeping my goal firmly in view.

As a new student, I strongly emphasize again that we will work hard to bring to each of our days a little color and wonder.

Shoma Tsuji
A Representative for the New Students
College of Image Arts and Sciences

Spring flowers have begun to bloom in the warm and gentle breeze. On such a beautiful spring day, it is my great pleasure to be a student of Ritsumeikan University, a school of history and tradition.

The year 2020 will represent a major milestone for Japan’s sports world, in which the Olympics and Paralympics are to be held in Tokyo. (*This statement article was written in February.) I am sure that people all over Japan will be impressed by this gathering of the top athletes in the world. In this memorial year, I am embarking on my academic career for a cutting-edge study of sport and health science at Ritsumeikan University, a place that aims to foster human resources with a global perspective. I have felt something akin to destiny that I should be able to start this work at this time.

At Ritsumeikan University, I am going to study sports management and training theory. My goal is to gain knowledge and skill to contribute to Japan’s sporting endeavors.

Lately, a new future society referred to as “Society 5.0” has been advocated in Japan. The further development and widespread use of AI and ICT makes it difficult to picture how life will be only 10 years from now. No matter how advanced the science and technology, and no matter how society changes, however, we have to return to our basics; to live, we must depend on our health and our connection with others. And I believe sport is a vital means to maintain, promote physical and mental health, as well as to create connections between people.

I have been playing baseball for 11 years, since I was in elementary school. Needless to say, my biggest ambition was to play in the National High School Baseball Championship Tournament at Koshien Stadium. I belonged to Tochiku High School Baseball Team in Fukuoka Prefecture. Our team played in the summer Koshien tournament when I was in the first year in high school, and in the spring Koshien tournament when I was in the second year. When I was in the final year, we lost in the semifinals of the prefectural tournament in Fukuoka, in which 134 teams participated. Although I could not play in the Koshien championship, I will never forget the excitement I felt when I saw from the spectator stands my senior teammates playing at the Koshien Stadium. The intense training and practice I went through with my fellow teammates pushed us towards that one goal. There is no substitute for this experience.

Baseball in Japan is currently at a major turning point. Serious challenges include a decrease in numbers of players, fewer league teams and baseball clubs in junior high schools, which may be attributable to declining birth rates and other changes in society. These challenges are not limited only to baseball; other sports are also facing the same critical situation. How we can build improved sports environment is an urgent issue, regardless of whether we are enjoying sport as recreation or practicing hard to be a professional athletes.

With such awareness on my mind, I have entered the College of Sport and Health Science. Learning the management system of community-based gyms in Europe, as well as advanced athlete development theory based on sports health science there, I am going to investigate how we can introduce the system into Japan. This comes from my experience at an elementary school, in which I was a member of a European baseball team, and personally recognized the excellence of it. In the light of this experience I will focus my efforts to understand, promote and enhance Japan's sporting future.

Ritsumeikan University is open to the global community. Here, we can study in an environment where we have Japan’s state-of-the-art research facilities, and the support of professors, who themselves are engaged in advanced research. On behalf of the new students, I pledge to make every effort over the next four years to contribute to the sporting world in Japan as well as to the development of local communities.

Temma Taguchi
A Representative for the New Students
College of Sports and Health Science

As with all of the other new students, I too just feel sorry for the cancellation of the matriculation ceremony due to the spread of COVID-19. Still, this has not dulled any of the pleasure and joy of being welcomed as a member of Ritsumeikan University, and my heart is also filled with hope and expectation for the new academic life I will have.

By the way, do you think you have a unique personality?
I do not personally see myself as unique, but at the same time I would still like to enjoy being different in some way. To me, a unique personality, or originality, is brought from the pursuit of anything we like or any interest.

The elementary school I used to attend strongly supported classes for children with special needs, and many children with disabilities attended such special classes even from different school districts. In my class, I had a classmate with autism, and like other people with autism, he had difficulties communicating with other students. He took private special needs classes, and spent only lunchtime with the rest of the class. One day his teacher noticed his outstanding talent for art, so then the teacher brought him in to participate in art class with the rest of us. His perfect and precise photograph-like drawing soon earned our attention and many students in the class started spending lunchtimes drawing together with him. Interestingly, after acknowledging his artistic skill, our impressions of him completely changed, from the previous isolated, difficult person, and what is more, he was also gradually getting closer to other students. Although quite young, I clearly remember this event because I myself was moved by the change we all experienced. This experience then led me to my interest in the education system for children with developmental disabilities. Before long I moved to another school, whereupon I found that the previous school was particularly special with its private education system for children with development disabilities. This brought to the idea that the education tailored to each student is a key to unlock the originality or talent possessed by each person just like it did for my classmate.

I aim to be a driver for enhancing a private education system for children with development disabilities in the Japanese compulsory education system. To promote a change in the education system, however, would require more meaningful education methodologies supported by published case studies. I would like to grapple with the many challenges in the field of psychology, as a clinical psychologist.

You may know that many of “geniuses” in the world over the centuries have been found to have some of the specific characteristics of development disabilities. They purely pursued what interested them, trying to focus their own unique originality, and that was the key to their success. Just like them, we too, would like to nurture our unique characteristics or strengths here at Ritsumeikan University. Inspiring each other and helping improve ourselves together for the growth of our individuality—such a relationship is what I hope for.

To close, I want to express my sincere gratitude for the support of many people; family, teachers, and friends that have helped to bring me to this honorable day. With such appreciation in my mind, I will pledge to give my utmost toward my dream and goal, and enjoy a great student life here.

Nao Fujimoto
A Representative for the New Students
College of Comprehensive Psychology