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2012年度研究会報告

「グローバル化とアジアの観光」研究会
  国際セミナー「中国における観光研究および人文地理学の新展開」 (2012.12.2)

テーマ 「节事参与性:创造更具活力的城市旅游」
(イベントへの参与性をめぐって―活力のある都市観光を目指して―)
報告者 高 峻(上海師範大学旅遊学院教授・旅遊学院副学院長)
Abstract

Mega Events: Towards a More Vigorous Urban Tourism in Asia

This paper makes discussion about mega events in Asia, especially in China. The World Expo held in Osaka, Japan in 1970 was the first World Expo held in Asia and bring large number of tourists for urban tourism. Mega events directly promote the rise of urban tourism economy. The strong opening-up characteristic of the mega events can promote the cultural transmission of the host city and cultural exchanges within the regions and enhance its cultural influence. The main types of Chinese urban mega events include sports, cultural events, economic events, ecological events and so on. The host cities of different types of mega events in China contribute a lot to the building of city images and the transformation of urban tourism. According to the Social Interdependence Theory, mega event requires the involvement of community residents, because holding mega event is associated with the living conditions of residents in the community. The community provides facilities and products for the participants’ needs of daily life in the mega event. The residents’ participation can improve the living environment of the host city in many ways. First, it is helpful to improve the organizing ability and the social order of the city, creating the environment of urban systems. Second, it helps to publicize the new theme, promote new lifestyle etc., as well as guide the residents’ concepts about life. Last, but not least, it helps to lead the urban culture and create a friendly and open environment for urban tourism. In Shanghai World Expo, the forms of volunteers and Expo families become the models of successful public participation.

Key Words: mega event, urban tourism, public participation, China

テーマ 「从上海世博会看公共服务供给」
(上海博覧会の視点から見る社会公共サービスの提供に関して)
報告者 張 文建(上海師範大学旅遊学院教授)
Abstract

2010年上海世博会以一届成功、精彩、难忘的世博会载入了史册,也为中国服务业的发展创造新的历史机遇。上海世博会与“中国服务”是紧密相连的。从“中国制造”走向“中国服务”是大势所趋。“中国服务”应该是高质量、代表中国形象的服务形态和模式。从这个意义上说,上海世博会堪称典范,它创下了世博史上十几项记录,体现了中国服务的实力和潜力,特别是高质量的公共服务管理,值得我们认真总结和发扬。上海世博会既是中国服务的见证,也是中国服务的一个新起点,推动着中国服务的进步。本演讲概括阐述了上海世博会公共服务的概念和主要类型;尝试构建了世博会公共服务流程和管理体系,从服务准备、服务实施和服务质量控制三方面分析了世博会公共服务的运营与传递;在此基础上,从中国服务理念更新、中国服务能力改善、中国服务质量改进、中国服务满意度提高、中国服务形象提升及中国服务环境优化等六个方面说明世博会见证了中国服务的提升,并提出以上海世博会为新起点进一步全面提升中国服务的五点建议。


「2010年世界万国博覧会」は成功し、精彩を放ち、そして忘れがたい博覧会として、その歴史に刻まれた。また、中国のサービス業の発展に新しい歴史的な契機を作り出した。上海万博と「中国服務」には密接の関係がある。「メードインチャイナ」から「中国服務」に向かうことは、大勢の至るところである。「中国服務」は、高品質で中国型サービスの形態とモデルを代表しなければならない。この意義から言えることとして、上海万博はその手本となりうることができ、それは万博史上、十数に及ぶ記録を達成し、「中国服務」の実力と潜在力を体現したことにみてとることができる。特に高品質の公共サービスの管理は、我々が真剣に総括し、発揚することにほかならない。上海万博はすでに「中国服務」の証しであり、「中国服務」の新しい出発点でもある。そして、「中国服務」の進歩を後押ししている。

本報告では上海万博における公共サービスの概念と主な類型について、分かりやすく、かつ詳しく述べる。すなわち、同万博の公共サービスのプロセスと管理体系に関する試論であり、サービスの準備と実施、そして品質の管理統制の3方面から、万博の公共サービスの運営と伝達について分析する。こうした分析にもとづき、「中国服務」理念を刷新し、「中国服務」の能力の改善、「中国服務」の質の改善、「中国服務」に対する満足度の向上、「中国服務」のイメージの向上と「中国服務」環境の良質化など6つの方面から、万博で「中国服務」の向上を証明したことについて説明する。あわせて上海万博が新しい出発点となり、さらに「中国服務」の向上につながる5つの指針について述べる。

(訳:雨森 直也)

テーマ 「中国における日系企業の立地変化―上海を事例として―」
報告者 王 承云(上海師範大学旅遊学院教授)
Abstract

2008年9月のリーマンショック以降、世界経済が急速な減速を余儀なくされる中で、いち早く景気回復を遂げた中国(2012年7月に中国統計局から発表された前半年GDP成長率は7.6%達成)に対する多国籍企業の関心は従来にも増して高まっており、新たな投資ブームが到来しつつある。そして、2010年における中国のGDP総額が日本を抜いて世界第2位となる中、日系企業の中国における事業展開も、従来の「製造拠点」と「輸出拠点」としての展開から、「中国市場販売」と「研究開発拠点」としての展開へと加速に移行しつつある。本稿では中国における日系企業の投資現状、上海及び周辺における日系企業の立地状況に明らかにする。まだ今後の展望について検討するものである。

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