ゼミ詳細

立命館大学の日本語学習支援の現状と課題を調査する
Investigation on Japanese language support at Ritsumeikan University

ゴール
今立命館大学の留学生の日本語学習を支える仕組みの弱いところを発見し、改善の案を提出することを目指す
To identify the strength and weaknesses of RU’s current mechanisms of Japanese support for international students, and to propose improvements
開催期間
2022年4月末~2022年6月末
End of April, 2022~End of June, 2022
頻度
週に1回2時間程度・全8回を予定 (火・木の夜又は休日、インタビューなどをする場合インタビューの対象に合わせて時間を調整する)
One eekly session that lasts about 2 hours, 8 weeks in total (the meeting will be arranged mostly on Tuesday/Thursday night or on weekend), if any interview is held, the time will also depent on the interviewee.
使用言語
日本語/Japanese、英語/English
キーワード
    留学生支援/International students、日本語学習サポート/Japanese language support、自主研究/student-initiated research、
メンター
藤原智栄美(政策科学部教授) 教員紹介はこちら

ゼミを立ち上げたいひと

政策科学部一回生

RU Policy Science 1st year

なぜ、このゼミを立ち上げたいのか(思いのたけ)

 在日外国人の日本語学習現状についての理解を深め、自分に何ができるかを考えたい、行動を起こしたいと思ったから

 I wish to have deeper understanding of what kind of languages support RU’s international students are having, and how it might be improved or utalized better.

どんな人たちとゼミに取り組みたいか

・留学生を支援したい、又は支援をしている人
・日本語の先生になりたい人
・日本語教育、在日外国人、言語政策などについて自主研究の実戦経験が欲しい人
・留学生とその支援機関とより深く交わりたい人

・Those who want to have closer interactions with international students support institutions 
・Those who want to have research experience somehow related to Japanese education, immigrants, and language policy
・Those who want to support or are trying to support international students 
・Those who want to work in Japanese education in the future

どんなことに取り組みたいか

 二ヶ月の時間をかけて自主研究(立命館大学における日本語学習を支える仕組みについてのリサーチ→課題の分析→改善案検討)を行いたい。
 具体的には、立命館大学の留学生の日本語学習とそれを支える仕組みをリサーチした上で、留学生の需要、現存の仕組みとその効果を理解し、改善の案を提出することを図る。
(第二クオーターはそれに沿って行動を起こしたい)

 To do a simple, 2 months research on RU’s supportive structure for international stundents’ use of Japanese (learning, day-to-day life and academic/career development, etc.) 
→Mapping the supportive structure
→understanding the need of international students
→evaluating the quality&identify the gap/issue
→propose possible improvement
 And hopefully try to realized some improvement in the secont quarter’s seminar.