学費等納入について

納付方法とスケジュール
(Methods of Payment and Schedule)

在学生対象 (Only for students)

2022年度の学費等納入に関するスケジュール・納入方法は以下のとおり予定しております。
納入方法・スケジュールについて変更がある場合は、随時お知らせさせていただきます。

The schedule and method of payment of tuition and fees for AY 2022 is as follows.
If there is any change in the payment method or schedule, we will notify you as soon as possible.

納付方法 (Methods of delivery)

下記のいずれかの方法でお振込みください。

Please use one of these methods to transfer the payment.


1.日本国内の金融機関からのお振込 Bank transfers from a financial institution counter


郵送にてお送りする「学費等納入のご案内」をご確認の上、お振込みください。やむを得ずATMまたはインターネットバンキングをご利用の場合は、振込依頼書に記載している振込依頼人欄(17桁の数字とカタカナ学生氏名)を必ず入力ください。

※振込依頼人欄の数字を省略した振込や学生氏名以外(父母氏名等)でのお振込の場合は未納扱いとなることがあります。

Please confirm the "Notice of Tuition Fee Payment" that will be sent to you by mail, and make the payment. If you make a transfer using an ATM or internet banking, please be sure to enter the payer information as written on the bank transfer request form (i.e., 17-digit number and the student’s name in katakana).

*If a number from the payer information section is missing or a name other than the student’s name is used (e.g., parent's name, etc.) when making a transfer, the student may be considered as not having paid.


●「立命館大学 学費等支払いサイト」からのお振込 利用開始日:2022425日(月)10:00~

2022年度春学期より、「立命館大学 学費等支払いサイト」での学費等納入手続き(クレジットカードまたはペイジー(ネットバンキング))をご利用いただけるようになりました。

From the AY 2022 Spring Semester, it will be possible to use the “Ritsumeikan University Tuition Payment Site” to pay your tuition and other fees (by credit card or Pay-easy (online banking)).


2.海外からのお振込 Paying tuition from a financial institution outside Japan

※2021年度より変更しています。 *Change from AY2021


※留学生でCAMPUS WEBに表示されていない年度・金額での送金を希望される場合はこちら

For international students: If you would like to make your tuition/fees payment for the next academic year, please click here.

スケジュール (Schedule)

学費等納入については、4月中旬にご案内を学費請求先住所へ送付いたします。

同封の「学費等納入のご案内」を確認の上、納入をお願い致します。

※春学期は8月31日、秋学期は2月28日までに学費の納入が完了しない場合は、未納による除籍となります。


Information regarding the payment of tuition and fees will be sent to your billing address in mid-April.

Please check the enclosed "Notice of Tuition Fee Payment" and make your payment.

Spring Semester Register Removal Date : August 31

Fall Semester Register Removal Date : February 28


①1年間の学費を一括で納入する場合 Payment of one year tuition in a lump sum

 納入期限

 Payment due date 

 5月31日 

 May 31





②春学期もしくは秋学期の学費を一括で納入する場合 Payment for the spring or fall semester tuition in a lump sum

 春学期 納入期限

 Spring Semester Payment Due Date

 5月31日 

 May 31

 秋学期 ご案内送付

 Fall Semester Information

 10月上旬

 Early October

 秋学期 納入期限

 Fall Semester Payment Due Date

 11月30日

 November 30



③春学期もしくは秋学期の学費を分割で納入する場合  Payment of the spring or fall semester tuition in installments

● 納入期限(1)では任意の金額を納入ください。Please pay any amount at the due date (1).

● 納入期限(2)では残額を納入ください。Please pay the remaining amount at the due date (2).


春学期 Spring Semester

 納入期限(1)

 Due Date (1)

 5月31日

  May 31

 残額ご案内送付

 Remaining amount Information

 6月中旬

   Mid-June

 納入期限(2)

 Due Date (2)

  7月11日(月)

   Monday, July 11


秋学期 Fall Semester

 案内送付

 Fall Semester Information

 10月上旬 

   Early October

 納入期限(1)

 Due Date (1)

 11月30日 

   November 30

 残額ご案内送付

 Remaining amount Information

 12月中旬

  Mid-December

 納入期限(2)

 Due Date (2)

 2023年1月10日(火)

  Tuesday, January 10, 2023



④在学期間が修業年限を超えた学生の場合 (学修要覧参照)

春学期は4月中旬、秋学期は10月中旬にご案内を送付いたしますが、通常金額を記載したものになります。要件を全て満たす場合は再度ご案内を春学期は6月中旬、秋学期は12月中旬にお送りしますので、納入をお待ちください。


春学期

 案内送付(通常金額) 

 4月中旬 

 案内送付(要件適用後金額)

 6月中旬

 納入期限 

 7月11日(月)

※要件を満たさない場合は、上記①~③のスケジュールのいずれかを選択し納入ください。


秋学期

 案内送付(通常金額) 

 10月中旬 

 案内送付(要件適用後金額)

 12月中旬 

 納入期限 

 2023年1月10日(火) 

※要件を満たさない場合は、上記①~③のスケジュールのいずれかを選択し納入ください。

TOPへ戻る