下記のいずれかの方法でお振込みください。
Please use one of these methods to transfer the payment.
1.日本国内の金融機関からのお振込 Bank transfers from a financial institution counter
A) 「立命館大学 学費等支払いサイト」からのお振込 Payment using the Ritsumeikan University Tuition Payment Site
2023年度秋学期利用開始日:2023年10月3日(火)10:00~
Start date for Fall Semester 2023 : approximately 10:00 am JST on Tuesday, October 3, 2023
ご利用はこちらから➡「立命館大学 学費等支払サイト]
Click here➡「Ritsumeikan University Tuition Payment Site」
※振込依頼人欄の数字を省略した振込や学生氏名以外(父母氏名等)でのお振込の場合は未納扱いとなることがあります。
*If a number from the payer information section is missing or a name other than the student’s name is used (e.g., parent's name, etc.) when making a transfer, the student may be considered as not having paid.
C) ATM・インターネットバンキングからのお振込 Bank transfers from an ATM or Internet Banking
日本の銀行のATMまたはインターネットバンキングをご利用される場合は、振込依頼書の裏面に記載の注意事項を必ずご確認の上、お手続きください。
【注意事項】
<振込依頼人欄について>
ATMまたはインターネットバンキングをご利用の場合は、振込依頼書に記載している振込依頼人欄(17桁の数字とカタカナ学生氏名)を必ず入力してください。
振込依頼人コードを省略した振込や、学生氏名以外(父母氏名等)での振込の場合は、学生個人の情報が特定できないため、納入状況に反映されず、未納扱いとなることがあります。
<振込手数料について>
お振込された場合に発生した振込手数料等につきましては、ご自身でご負担願います。
2022年度春学期より、「立命館大学 学費等支払いサイト」での学費等納入手続き(クレジットカードまたはペイジー(ネットバンキング))をご利用いただけるようになりました。
学費等支払いサイトについて➡「立命館大学 学費等支払サイト]
When using Japanese ATM or Internet banking, please be sure to read the precautions on the back of the bank transfer request form before proceeding.
Important Notes:
Bank Transfer Payer Name section
The University confirms the payment on the transfer request form using the Transfer Payer Name section (17-digit number and student name).
If the Transfer Payer Name is not entered correctly and the payer cannot be verified, the transfer may be treated as unpaid.
About Bank Transfer Fees:
Please note that you will be responsible for any transfer fees or other charges incurred if you transfer funds by other means. However, the handling of fees may differ for non-residents who complete the transfer procedure. For more details, please contact the financial institution directly.
From the AY2022 Spring Semester, it will be possible to use the “Ritsumeikan University Tuition Payment Site” to pay your tuition and other fees (by credit card or Pay-easy (online banking)).
Click here➡「Ritsumeikan University Tuition Payment Site」
D) Convera GlobalPay for Students (海外からのお振込み)
海外からのお振込は大学提携のConvera GlobalPay for Studentsをご利用ください。Convera GlobalPay for Studentsの詳細は下記の案内ページをご確認ください。
If you are making a bank transfer from a financial institution outside Japan, please use Convera GlobalPay for Students to pay by local bank transfer or various online payment methods.For more information about Convera GlobalPay for Students and the payment procedure, please refer to information below.
※留学生でCAMPUS WEBに表示されていない年度・金額での送金を希望される場合はこちら。
※For international students: If you would like to make your tuition/fees payment for the next academic year, please click here.
Convera GlobalPay for Studentsのサービス内容についてのご質問はこちらよりご確認ください。
Please refer here for more information/Tips and FAQs about Convera's services.
学費等納入については、4月中旬にご案内を学費請求先住所へ送付いたします。
同封の「学費等納入のご案内」を確認の上、納入をお願い致します。
休学等を申請中の場合は、所属の学部・研究科事務室より通知があるまで、納入はお待ちください。
各種奨学金・授業料減免を申請(予定を含む)される方は、奨学金担当窓口からの通知をご確認のうえ納入をお願いいたします。
※春学期は8月31日、秋学期は2月28日までに学費の納入が完了しない場合は、未納による除籍となります。
Information regarding the payment of tuition and fees will be sent to your billing address in mid-April.
Please check the enclosed "Notice of Tuition Fee Payment" and make your payment.
If you are currently in the process of applying for a leave of absence etc., please wait until after you have received notice from the administrative office of your college or graduate school to make your payment.
For those who are applying (or planning to apply) for tuition reduction for privately-financed international students/ tuition reduction for privately-financed international students, please check “Tuition and Fees Payment Information” on CAMPUS WEB and pay your tuition fee after the results of the scholarship applications were announced by the International Center.
*If the spring semester tuition payment is not completed by the end of August or the fall semester tuition payment is not completed by the end of February, the student will be expelled for non-payment of tuition.
Spring Semester Register
Removal Date : August
31
Fall Semester Register
Removal Date : February 28
①1年間の学費を一括で納入する場合 Payment of one year tuition in a lump sum
納入期限 Payment due date | 5月31日 May 31 |
②春学期もしくは秋学期の学費を一括で納入する場合 Payment for the spring or fall semester tuition in a lump sum
春学期 納入期限 Spring Semester Payment Due Date | 5月31日 May 31 |
秋学期 ご案内送付 Fall Semester Information | 10月上旬 Early October |
秋学期 納入期限 Fall Semester Payment Due Date | 11月30日 November 30 |
③春学期もしくは秋学期の学費を分割で納入する場合 Payment of the spring or fall semester tuition in installments
● 納入期限(1)では任意の金額を納入ください。Please pay any amount at the due date (1).
● 納入期限(2)では残額を納入ください。Please pay the remaining amount at the due date (2).
春学期 Spring Semester
納入期限(1) Due Date (1) | 5月31日 May 31 |
残額ご案内送付 Remaining amount Information | 6月中旬 Mid-June |
納入期限(2) Due Date (2) | 7月10日(月) |
秋学期 Fall Semester
案内送付 Fall Semester Information | 10月上旬 Early October |
納入期限(1) Due Date (1) | 11月30日 November 30 |
残額ご案内送付 Remaining amount Information | 12月中旬 Mid-December |
納入期限(2) Due Date (2) | 2024年1月10日(水) |
④学部生:在学期間が修業年限を超えた学生の場合 (学修要覧参照)
Undergraduate students: Students whose period of attendance at the University has exceeded the standard completion term (cf. Academic Handbook)
春学期は4月中旬、秋学期は10月中旬にご案内を送付いたします。
4月中旬(10月中旬)は、通常金額を記載したものになります。要件を全て満たす場合は、春学期は6月中旬、秋学期は12月中旬に金額変更後のご案内をお送りしますので、納入をお待ちください。
「在学期間が修業年限を超えた学生」の授業料適用要件は学修要覧をご確認ください。
学修要覧は、manaba+Rのコースメニュー内にある「●●学部生・研究科院生のページ」から確認してください。受講登録について➡こちら
We will send you the payment form for the normal amount that be written on it in mid-April for the spring semester and mid-October for the fall semester.
If you meet all the requirements, we will send you another notice in mid-June for spring semester and mid-December for fall semester. So, please wait for the payment.
For more details of the requirements,
please refer to "Information regarding tuition for "Students whose
period of attendance at the University has exceeded the standard completion
term" provided in the Academic Handbook. Regarding the information on Academic Handbook, Registration Guidebook, and Time Schedule, please access manaba+R and check the "College/Graduate School of ●● students page" in the course menu. Course Registration➡Click here
春学期 Spring Semester
案内送付(通常金額) Spring Semester Information (the normal amount of tuition) | 4月中旬 Mid-April |
案内送付(要件適用後金額) Spring Semester Information (half the normal amount of tuition/Amount after the condition applies of tuition) | 6月中旬 Mid-June |
納入期限 Due Date | 7月10日(月) Monday, July 10 |
※要件を満たさない場合は、上記①~③のスケジュールのいずれかを選択し納入ください。
※If you are not to be suitable for the requirements, please select one of them through ① to ③ above.
秋学期 Fall Semester
案内送付(通常金額) Fall Semester Information | 10月中旬 Mid-October
|
案内送付(要件適用後金額) Fall Semester Information (half the normal amount of tuition/Amount after the condition applies of tuition) | 12月中旬 Mid-December |
納入期限 | 2024年1月10日(水) Wednesday, January 10, 2024 |
※要件を満たさない場合は、上記②~③のスケジュールのいずれかを選択し納入ください。
※If you are not to be suitable for the requirements, please select one of them through ② to ③ above.
■関連リンク(その他支援サイト)Other Web Sites
奨学金に関するお問い合わせ:立命館大学奨学金・助成金制度
・ 授業料減免と学費等納入について(本学奨学金Webサイト)
外国人留学生向け情報:国際教育センター
休学など学籍や住所変更に関するお問い合わせ:立命館大学学び支援サイト
Frequently Asked Questions from International Students:International Center
Consultations regarding leave of absence, withdrawal from school, graduation, and Procedures for Changes to Personal Information (address, name, etc.):Study Support Site