News

  1. Home
  2. News
  3. 【IB】CASサイクリング:嵐山(2022年)

カテゴリー

年度別

月別

高校

【IB】CASサイクリング:嵐山(2022年)

57日(土)IBコースではCASプロジェクトの一環として京都嵐山へサイクリングツアーを実施しました。4人の教員の引率のもと、IBコース1年生と2年生の希望生徒23人が参加。京都駅を出発して桂川沿いを北上、嵐山渡月橋で休憩をして、時代劇のロケ地で有名な広沢池を眺め、堀川通りに出て南下、二条城の前を通過して京都駅へ戻る約25kmを自転車で走破しました。この日は天気も良く絶好のサイクリング日和。京都の歴史的な街並みを眺めながら友情を確認しあう最高の1日となりました。

IB教育におけるCASとは

「創造性・活動・奉仕」(CAS: creativity, activity, service)は、DPの中核です。「IBの使命」や「IBの学習者像」の倫理原則に沿って、生徒が自分自身のアイデンティティを構築するのを後押しします。CASでは、DPの期間を通じて、アカデミックな学習と 同時並行して多岐にわたる活動を行います。CASは、創造的思考を伴う芸術などの活動に取り組む「創造性」(creativity)、健康的なライフスタイルの実践を促す身体的活動としての「活動」(activity)、学習に有益であり、かつ無報酬で自発的な交流活動を行う「奉仕」 (service)の3つの要素で構成されています。CASは、DPを構成する他のどの要素よりも、「多様な文化の理解と尊重の精神を通じて、より良い、より平和な世界を築く」という 「IBの使命」に貢献します。

CASでは体験的な学習を通じて、生徒の人間的な成長と対人スキルの発達を促します。生徒はCASプログラムで新しいやりがいや楽しさを発見し、自己発見の契機となります。IBDPでのCAS活動は以下の要素を含みます。

・意味のある成果をもたらす具体的な体験と目的を伴う活動

個人的な挑戦―挑戦する課題は生徒の成長を促すもので、達成可能な範囲のものであること。

計画やプロセスの見直し、報告などでの深い考察リフレクション

成果及び個人的な学習についての「振り返り」

CASでは以上4つの基準を満たすことが求められます。生徒たちはさまざまな体験を定期的に、できるかぎりDPの期間を通して18ヶ月間を続けることが求められます。CASを修了することはDP修了の条件となっています。このようにIB教育は全人的な成長を図る教育プログラムです。


On Saturday, May 7, IB course students went on a CAS cycling tour to Arashiyama, Kyoto.Led by four teachers, 23 first-year and second-year IB course students who wished to participate took part. The tour started from Kyoto Station and cycled north along the Katsura River, stopping at the Arashiyama Togetsu Bridge to view the famous Hirozawa Pond where period dramas were filmed, then south on Horikawa Street, passing in front of Nijo Castle, and returning to Kyoto Station. It was a perfect cycling day with beautiful weather. It was a great day to confirm our friendship with each other while admiring the historical cityscape of Kyoto.

What is CAS in IB education?

CAS (creativity, activity, service) is one component forming the core of the DP. It encourages students to construct their own identity in line with the ethical principles of the IB Mission and the IB Learner Profile. CAS involves a wide range of activities completed concurrently with academic studies throughout the DP. CAS is composed of three components: creativity, which involves creative thinking and engaging in activities such as the arts; activity, which is physical activity that promotes healthy lifestyles; and service, which is voluntary, unpaid social activities that are beneficial to learning. CAS is composed of three elements. More than any other component of the DP, CAS contributes to the IB's mission to "create a better and more peaceful world through education that builds intercultural understanding and respect.”

CAS encourages students' personal and interpersonal skill development through experiential learning. IBDP CAS experiences include the following elements:

∙ Purposeful experiences with meaningful outcomes

∙ Personal challenge - Tasks should be achievable but challenging

∙ In-depth reflection in the review of plans and processes, and in debriefing

∙ Reflection on outcomes and personal learning

Each CAS experience must meet the above four criteria. Students are expected to continue their experiences on a regular basis, as much as possible throughout the duration of the DP, for a period of 18 months. Completion of the CAS is a requirement for completion of the DP. Thus, IB education is an educational program that promotes holistic development.


戻る