ゼミ詳細

僕たちはどうコンテンツを”継げる”か?

ゴール
文化を”継承する”要員であるという自覚と「クリエイト」に対する価値観を探求する。 Exploring the awareness of being a personnel involved in "inheriting culture" and examining the values associated with "what it means to create."
開催期間
2024/02 ~2024/03
頻度
週に1回90分~2時間程度、全8回(予定) 候補曜日 月or金 時間帯未定 Once a week, approximately 90 minutes to 2 hours, for a total of 8 sessions (planned). Possible days: Monday or Friday, exact timing to be determined.
使用言語
日本語、英語 /Japanese English
キーワード
    コンテンツ、共時的文化体験、継承と変遷 Inherit contents, synchronic cultual experience, homage、
メンター
木村修平教授(生命科学部)

ゼミを立ち上げたいひと

文学部 哲学倫理学専攻4回生

The Philosophy Major 4th grade

Literature dept. Ritsumeikan University 

なぜ、このゼミを立ち上げたいのか(思いのたけ)

 ”創造的な”職業として「クリエイター」があるとされる。一方で「文化財を残す公共事業」も推進されている。我々は歴史と創造の板挟みにあるのではなく、常に継承者として生きているのではないか?ならば、これを自覚して生きるとはどういうことかを考えたいと思ったから。 There is a recognized profession known as "creator" in the realm of "creative" occupations. On the other hand, there is also a promotion of "public projects to preserve cultural assets." Are we not caught between the dilemma of history and creation, but rather, are we constantly living as inheritors? If so, I wanted to contemplate what it means to live consciously with this awareness and what is "create".

どんな人たちとゼミに取り組みたいか

・”コンテンツを消費”という言い方に引っかかっている方
・あるコンテンツやジャンルについて発表してみたい方
・文化を継承するとはどういうことか考えたい方
・アンケート調査に協力できる方歓迎

If you find the expression "contents consumption" bothersome, If you want to present about a certain content or genre, If you are interested in contemplating what it means to inherit culture, If you are willing to participate in a survey, your cooperation is welcome.

どんなことに取り組みたいか

・現状存在している覇権的コンテンツ、ジャンルについて知りたい
・そもそも創造物は継承するべきかどうか、ディベートがしたい
・アンケート調査で、ある意味で”死にかけている”コンテンツが無いか調査したい
・継承する方法論(日常への導入、教育現場への導入)について探りたい

If you want to know about the dominant content and genres currently existing, If you wish to engage in a debate on whether creations should be inherited at all, If you want to conduct a survey to see if there are any contents that are somewhat "dying," If you want to explore methodologies for inheritance (introduction into daily life, introduction into educational settings), we'd like to delve into these topics.