立命館大学 経営学部

メニュー

NEWS

2022/07/25 教育・研究

2022年度「基礎演習(55クラス)最終授業:ワールド・カフェ」を実施しました!(Report on World Café the Basic Course 55)

2022720日、基礎演習55クラスの最終授業として、AIをテーマにワールド・カフェを実施しました。ワールド・カフェとは、リラックスした雰囲気の中で、少人数に分けたテーブルで自由な対話を行い、席替えをしてさらに対話を続ける、という話し合いの方法で、自由な空間の中でこそ、オープンで創造性に富んだ対話が可能になり、イノベーションが促されるという考えに基づいています。

 今回ははじめに、AIに関するプレゼンテーションのビデオを視聴し、その後、少人数に分かれてAIの活用について話し合いました。最後に、テーブルごとに議論した内容をポスターにして発表しました。主に3つの点について議論されました。1つ目として、スマートフォン、パソコン、SiriAlexa、ルンバ、エアコン、自動運転車、SNSやインターネットの広告、家の鍵、冷蔵庫など、日常生活におけるAIの多様な活用を実感しました。また、立命館OIC1階の掃除ロボットや警備ロボットなど、日常生活で利用されているロボットにも注目しました。2つ目として、日本ではセキュリティに重点が置かれているのに対し、ヨーロッパではマンパワーの代替や作業効率に重点が置かれているという、日欧での相違点についての議論がありました。3つ目として、AIと雇用喪失の危機感、情報漏えいのリスクについての議論がありました。それらの議論から、学生は、AIの活用には倫理を適用する必要性を感じたようです。また、日本では慣習的な人が多いためAIの利用が遅れているが、伝統的な価値観を応用したAI関連のイノベーション創出が日本社会で受け入れられるのではないか、というアイディアも出されました。

 基礎演習はこれで終了しましたが、今後もOICの自由でオープンな対話が可能な空間を活用し、創造的な対話を通じて新しいアイディアを生み出していってくれることを期待しています。


~English is as follows~

A World Cafe was held with the theme of AI in the final class of Basic Course 55 basic. The World Cafe is a method of discussion enabling free dialogue. Small groups discussing in a relaxed atmosphere, change seats, and continue the dialogue with other group members. It is based on the idea that open and creative dialogue is possible and innovation can be encouraged.

First we watched a video of a presentation about AI. Then discussed the use of AI in small groups. Finally, the content of the discussion at each table was presented as a poster. Three main points were discussed. First, students realized the various uses of AI in everyday life. They paid attention to cleaning robots and security robots on the 1st floor of Ritsumeikan OIC as well. Second, there was a discussion about the differences between Japan and Europe. While security is emphasized in Japan, replacement of manpower and work efficiency are emphasized in Europe. Third, there was a critique about AI including the fear of job loss and the risk of information leakage. From those discussions students felt the need to apply ethics to the use of AI. To the students it seems that the use of AI has been delayed due to the large number of conservative minded people in Japan. The idea was raised that the creation of AI-related innovations that apply traditional values might be accepted by Japanese society.

I hope that students at OIC will continue to utilize the space seeking a free and open exchange of ideas and even generate new ideas through a creative dialogue.

(Prof. SCHLUNZE, Rolf Dieter)