ニュース

research

2019/3月 本学部専任講師 和田由佳子先生が早稲田大学 松岡宏高教授と取り組まれた研究論文が日本スポーツマネジメント学会の平成30年度日本スポーツマネジメント学会 学会奨励賞を受賞しました。

スポーツ健康科学部専任講師 和田由佳子先生が早稲田大学 松岡宏高教授と取り組まれた研究論文「プロ野球チームのブランド連想: パシフィックリーグに所属するチーム間の比較」が日本スポーツマネジメント学会の平成30年度日本スポーツマネジメント学会 学会奨励賞を受賞しました。

この研究論文は、パシフィックリーグに所属をしている6チームが本拠地を構える6市の地域住民からデータを収集し、地域住民のホームチームに対するブランド連想を比較しています。その結果、同じリーグに所属し、地域密着経営を掲げるプロ野球チームであっても、地域住民がプロ野球チームに対して抱くブランド連想はチーム間で異なることが明らかにされるとともに、各チームで異なるチームマネジメントの必要性が示唆されました。

和田由佳子・松岡宏高(2017)プロ野球チームのブランド連想:パシフィックリーグに所属するチーム間の比較. スポーツマネジメント研究, 9, 23-37.

 

Dr. Yukako Wada, lecturer in College of Sport and Health Science, was jointly awarded the 2018 Japanese Association for Sport Management Encouragement Prize with Dr. Hirotaka Matsuoka.

The prize-winning paper, “Brand Associations for Professional Baseball Teams: Comparing among the Pacific League Teams,” compared the Pacific League baseball teams in terms of the brand associations consumers have. The data were collected from local residents living in each of the six Pacific League teams' hometowns. This research revealed that even though teams belonged to the same league and advocated “Community-based management,” local residents had different brand associations among teams. This paper suggested team managers and marketers needed different team management strategies for developing the fan base depending on different environments.

 

Wada, Y. and Matsuoka, H. (2017) Brand Associations for Professional Baseball Teams: Comparing among the Pacific League Teams. Japanese Journal of Sport Management, 9: 23-37.